Kommunestyremøtene
Kommunestyremøtet tar normalt sted i kommunestyresalen, Hustadvika rådhus. Møtepapirene sier hvor og når møtet skal være. Møtene er åpne for publikum. Inngang på baksiden av rådhuset. Kommunestyremøtene pleier å være direktesendt og videoene blir gjort tilgjengelig også etter møtet.
Møtepapir
I møtepapirene finner du informasjon om sakene som skal behandles, hvilke orienteringer som skal være, når og hvor møtet gjennomføres.
- Møteinnkalling legges ut senest 10 dager før møtedato.
- Møteprotokoll blir publisert etter at den har blitt godkjent.
Møtepapir finner du ved å klikke på denne lenken
Direktesending fra møtet
Slik kan du påvirke
Det fins mange ulike måter du kan påvirke lokalpolitikken på mellom kommunestyrevalgene.
Her får du flere tips til hvordan du kan påvirke.
På sakslista
Kommunestyremøtene har en spørrehalvtime, temadel og vedtaksdel. For dette møtet er det også en del med folkevalgtopplæring.
Folkevalgtopplæring
- Et land i endring – konsekvenser for Hustadvika og kommune-Norge. Kommunescenarier 2040. Ved Håvard Moe fra KS-konsulent
Spørrehalvtime
Kommunestyremøtene i Hustadvika kommune har i starten av møtet en spørsmålsdel hvor både politikere og innbyggere kan stille spørsmål til kommunestyret. Reglene for spørrehalvtimen finner du i lenken under. Frist for å sende inn spørsmål er minst 5 virkedager før møtet.
Frist for dette møtet: innen torsdag 24. oktober.
Temadel
• Ordfører orienterer
• Orientering ved daglig leder, GassROR IKS
Vedtaksdel - politiske saker
Politiske saker
Her finner du et kort sammendrag som beskriver litt om hva de politiske sakene handler om.
Referatsaker:
- RS 17/2024 Protokoll fra møte i representantskapet i Romsdal interkommunalt politisk råd - 6. september 2024
- RS 18/2024 Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal KO - Protokoll fra møte i representantskapet 06.09.2024
Politiske saker:
- PS 74/2024 Rapport fra undersøkelse om oppfølging av anbefalinger i forvaltningsrevisjonsrapport om offentlige anskaffelser
Kontrollutvalget bestilte i møtet 26.04.2024 undersøkelse av kommunedirektørens oppfølging av anbefalinger i forvaltningsrevisjonsrapport om offentlige anskaffelser i 2022. Kontrollutvalgssekretariatet ekspederte bestillingen til Møre og Romsdal Revisjon SA 03.05.2024. Kontrollutvalgssekretariatet mottok endelig rapport fra undersøkelsen 23.08.2024.
- PS 75/2024 Plan for forvaltningsrevisjon 2024-2027
Kontrollutvalget skal minst én gang i valgperioden, og senest innen utgangen av året etter at kommunestyret er konstituert, utarbeide en plan som viser på hvilke områder det skal gjennomføres forvaltningsrevisjoner. Planen skal baseres på en risiko- og vesentlighetsvurdering av kommunens
virksomhet og virksomheten i kommunens selskaper.
- PS 76/2024 Plan for eierskapskontroll 2024-2027
Kontrollutvalget skal minst én gang i valgperioden, og senest innen utgangen av året etter at kommunestyret er konstituert, utarbeide en plan for hvilke eierskapskontroller som skal gjennomføres. Planen skal baseres på en risiko- og vesentlighetsvurdering av kommunens eierskap.
Hensikten med risiko- og vesentlighetsvurderingen er å finne ut hvor det er størst behov for eierskapskontroll.
- PS 77/2024 Samarbeidsavtale med Hustadvika Idrettsråd 2024-2028
Hustadvika kommune og Hustadvika Idrettsråd har for foregående politisk periode inngått en samarbeidsavtale, som partene vil videreføre og vedta for en
ny periode. En avtale som har som intensjon å formalisere og fremheve samarbeidspunkter mellom idretten i kommunen og kommunens administrasjon og politikere.
- PS 78/2024 Revidering av vedtekter for kommunale barnehager i Hustadvika kommune høst 2024
I sak PS 66/2024 Omstillingsprosjektet – 2024 ble det fattet vedtak om at kommunens barnehager skal holde stengt i romjulen, og påskeuken. Det er med
bakgrunn i dette behov for å gjennomføre en ny revidering av vedtektene.
- PS 79/2024 Akutthjelperordningen i Hustadvika brann og redning
Hustadvika brann og redning har for øyeblikket ingen godkjente akutthjelpere. For å møte kravene i akutthjelperordningen må personellet gjennomgå årlig
resertifisering gjennomført av Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA). Forslaget innebærer at alt personell skal ta grunnkurset på nytt for å sikre enhetlig
opplæring og godkjenning. SNLA tilbyr dette vederlagsfritt, og det kreves signering av samarbeidsavtale, vedtak i kommunestyret og oxygendelegering fra
kommunelege.
- PS 80/2024 Detaljregulering Indre Harøy - til endelig vedtak
Planforslaget skal legge til rette for et industriområde med primært ønske om etablering av havbruksrelatert næring, herunder landbasert oppdrettsanlegg,
settefiskanlegg og evt. framtidig fiskeslakteri m.m., i tråd med kommunens samfunnsplan om etablering av et nasjonalt kraftsentrum for sjømatproduksjon i
Harøysundet.
Det er ønske om etablering av et knuseverk/pukkverk i perioden der fjellmassene tas ut for opparbeidelse av industritomt. Varighet av
pukkverksdriften og massetaket begrenses til 5 år etter reguleringsplanens vedtak.
Reguleringen er et proaktivt tiltak. Per dato er det verken konkrete aktører som ønsker å etablere seg i området sør for adkomstvegen eller behovet for det
østlige området er til stede. På den andre siden vil tilretteleggingen være utslagsgivende i et eventuelt lokaliseringsvalg for potensielle aktører. Kommunen
ser et fortrinn i å kunne tilby en ferdig opparbeidet tomt i en veletablert næringsklynge, i tilfelle det blir behov for nyetableringer eller utvidelse av
eksisterende virksomheter.
- PS 81/2024 Prinsippsak - bruk av plan- og bygningsloven kapittel 18 - refusjonskrav
Kommunestyret fattet i sak PS 54/2024 vedtak om at kommunedirektøren skal fremme en prinsippsak om «bruken av paragraf 18 PBL». Dette er tolket slik at en har ment bruk av reglene i kapittel 18 i plan- og bygningsloven om refusjonskrav knyttet til opparbeidelseskostander for vei, vann og avløp, i de tilfeller kommunen selv foretar utbygging av slik infrastruktur. I denne saken
fremmer kommunedirektøren i samsvar med dette en prinsipiell sak om bruk av refusjonskrav etter pbl. kapittel 18 i Hustadvika kommune, der kommunestyret på generelt grunnlag får ta stilling til om kommunen skal kreve refusjon.
Det legges til grunn at hensikten med kommunestyrets forespørsel er å generelt avklare om refusjonskrav skal brukes i kommunen og at det prinsipielle vedtaket kommunestyret fatter deretter vil være avgjørende for om kommunen i fremtiden skal fremme slike krav i enkeltsaker.
Kommunedirektøren legger til grunn at reglene i plan- og bygningsloven kapittel 18 bygger på avveininger fra lovgivers side med det formål å gi et regelverk som gir en rettferdig fordeling av utgiftene ved infrastrukturutbygging. Unnlatelse av å benytte reglene i kapittel 18 i pbl vil kunne få
betydelige negative økonomiske konsekvenser for kommunen. Konsekvensene vil avhenge av hvor mange og hvor store utbygginger av infrastruktur som foretas i kommunal regi. Dersom kommunestyret bestemmer at det ikke skal kreves refusjon vil dette også medføre at det økonomisk
sett vil være meget ugustig for kommunen å foreta utbygginger en ser behov for i egen regi, da det i så fall økonomisk sett vil være bedre å ikke intitiere slike prosjekt, men heller vente på private initiativ og pålegge utbygging av infrastruktur i den forbindelse.
Generelt mener kommunedirektøren at kommunens økonomiske situasjon nå og i et fremtidsperspektiv tilsier at kommunen ikke bør frasi seg muligheten til å kreve refusjon etter pbl kapittel 18. En slik begrensning vil også kunne medføre at kommunen lar være å ta initiativ til og utføre utbygginger i egenregi.
- PS 82/2024 Bevilgning av midler til grunnundersøkelse, og ny vurdering av sikringstiltak mot skred i Malmefjorden
I 1968 godkjente Norges Geotekniske Institutt (NGI) julsvangen byggefelt i Malmefjorden for skredfare, og rapporterte at det ikke var noen spesielle
risikoer. Senere, i 1987, ble denne konklusjonen utfordret av en rapport fra Norges geologiske undersøkelse (NGU), som viste økt fare for skred i området.
Som respons ble det i 1989 gjennomført tiltak som blant annet inkluderte bevaring av skogen for å redusere skredrisikoen.
Til tross for nye sikkerhetsstandarder fra NVE og TEK 17, ble det lite gjort for å oppdatere eller styrke sikkerhetstiltakene i området frem til 2018. Dette året
leverte Asplan Viak en rapport som viste at flere boliger hadde risiko for skred. Videre i 2021 leverte Asplan en kostnadsestimering for sikringstiltak.Dette
sammen med rapport fra 2018 dannet grunnlag for søknad om midler til NVE. Hustadvika kommune fikk i 2021 støtte fra NVE for å implementere sikringstiltak basert på 2018 rapporten.
De opprinnelige kostnadsestimatene fra 2021 viste seg imidlertid å være undervurderte, og kommunen har derfor måttet utsette videre arbeid med
sikring da det krever en betydelig økonomisk egenandel å realisere. Kommunen arbeider aktivt med saken, i samarbeid med eksterne konsulenter, kommune
advokat og NVE.
- PS 83/2024 Salg av aksjer - Møreaksen AS
I brev av 5. september i år fra Møreaksjen AS blir det opplyst at tre aksjonærer ønsker å avhende sine aksjer i selskapet. Molde kommune og Aukra kommune
ønsker å kjøpe aksjene og i brevet blir det spurt om andre aksjonærer ønsker å kjøpe aksjer.
- PS 84/2024 Driftsrapport og revidert driftsbudsjett per 2. tertial 2024
I denne saken blir kommunestyret bedt om å ta til orientering rapport fra driftsregnskapet per 31.08.2024. I tillegg blir kommunestyret bedt om å gjøre
endringer i driftsbudsjettet for 2024.
- PS 85/2024 Investeringsrapport og revidert investeringsbudsjett per 2. tertial 2024
Denne rapporten viser regnskapsført beløp til og med 31. august for kommunens investeringsprosjekter.
- PS 86/2024 Demensvennlig samfunn
Hovedutvalget for helse, sosial og omsorg inviterte Nasjonalforeningen for folkehelse til å informere om demensvennlig samfunn etter utvalgsmøte
30.05.24. I etterkant av informasjonen ble administrasjonen bedt om å legge fram en sak der man vurderer å inngå en samarbeidsavtale om demensvennlig
samfunn med Nasjonalforeningen.
- PS 87/2024 Oppnevnelse av medlem til styret - Stiftelsen Hustad og Farstad eldreboliger
Saken handler om valg til styret for Stiftelsen Hustad og Farstad eldreboliger.
- PS 88/2024 Valg av representantskap etter ny selskapsavtale - RIR (Romsdalshalvøya Interkommunale Renovasjonsselskap) for perioden 2024-2027
Saken handler om valg til representantskap for RIR IKS, etter ny selskapsavtale vedtatt av Hustadvika kommunestyre 11.04.2024.