På sakslista - Kommunestyremøte 08.12.2022

Handlings- og økonomiplan er en av sakene kommunestyret skal behandle 8. desember. Her finner du mer informasjon om møtet og de sakene som skal behandles. 

Kommunestyremøtene

Kommunestyremøtet tar normalt sted i kommunestyresalen, Hustadvika rådhus. Møtepapirene sier hvor og når møtet skal være. Møtene er åpne for publikum. Inngang på baksiden av rådhuset. Kommunestyremøtene pleier å være direktesendt og videoene blir gjort tilgjengelig også etter møtet. 
 

Møtepapir

I møtepapirene finner du informasjon om sakene som skal behandles, hvilke orienteringer som skal være, når og hvor møtet skal gjennomføres. Lengre ned finner du et kort sammendrag av de forskjellige sakene. 

  • Møteinnkalling legges ut senest 10 dager før møtedato. 
  • Møteprotokoll blir publisert etter at den har blitt godkjent. 


Møtepapir finner du ved å klikke på denne lenken 

 

Video fra møtet

Slik kan du påvirke

Det fins mange ulike måter du kan påvirke lokalpolitikken på mellom kommunestyrevalgene.

Her får du flere tips til hvordan du kan påvirke.

 

På sakslista

Kommunestyremøtene har en spørrehalvtime, temadel og vedtaksdel.


Spørrehalvtime

Kommunestyremøtene i Hustadvika kommune har i starten av møtet en spørsmålsdel hvor både politikere og innbyggere kan stille spørsmål til kommunestyret. Det er frist å sende inn spørsmålene minst 5 virkedager før møtet. Frist for dette møtet: sendt inn innen torsdag 1. desember. 


Temadel
 

Vedtaksdel - politiske saker

 


Politiske saker 

Her finner du et kort sammendrag som beskriver litt om hva de politiske sakene handler om. 


Referatsaker: 

  • Kontrollutvalget i Hustadvika kommune - protokoll fra møte 21.10.22 (RS 9/2022)

 

Samarbeidsavtale om administrativt vertskommunesamarbeid ROR IKT (PS 84/2022)
Hustadvika kommune har siden 1. januar 2019 organisert sine IKT-tjenester i egen regi med egen kommunal IKT-avdeling. Blant annet gjennom deltakelse i DIGI Møre og Romsdal, ble det startet et arbeid for å se på om kommunen var optimalt organisert for å møte fremtidens økte fokus på sikkerhet, beredskap, utvikling og drift av våre IKT-tjenester.

Formannskapet vedtok 6. september å gi kommunedirektøren fullmakt til å utrede, og i nødvendig grad på kort sikt beslutte, hvordan Hustadvika kommune skal organisere sitt IKT-arbeid fremover. Herunder fullmakt til å inngå en midlertidig samarbeidsavtale mellom Hustadvika kommune og ROR-IKT hvis det fremstår som mest hensiktsmessig.

 

Godkjenning av prosjektrapport for Jendem skole (PS 85/2022)
Utbyggingen av nye Jendem skole er en realisering av kommunestyrets vedtak om å slå sammen Jendem og Aureosen skoler til en felles barneskole. Jendem skole har tidligere kun hatt elever fra småtrinnet, og Aureosen har hatt elever fra mellomtrinnet. Nye Jendem skole ble overtatt 18.11.2019. Prosjektrapporten for investeringsprosjektet ble forelagt revisjonen i juni 2021.

Jendem skole har blitt et flott bygg, og var det første massivtrebygget i kommunen. De ansatte har nå fått langt bedre arbeidsvilkår, og alle er samlet under samme tak.

Regnskapet viser et merforbruk iht budsjett på kr. 197 000. (0,2%).

 

Rullering av prioritert handlingsdel for idrett og friluftsliv 2022/23 (PS 86/2022)
Spillemidler er overskuddet fra de forskjellige spillene som administreres og drives av Norsk Tipping, og som fordeles av Kulturdepartementet til forskjellige allmennyttige formål.

I tråd med Kulturdepartementets bestemmelser for tilskuddsordningen, må alle spillemiddelprosjekt inngå i en vedtatt kommunal handlingsplan for idrett/friluftsliv og fysisk aktivitet. Det betyr at prosjektet eller anlegget må være registrert på nummerert plass i handlingsdelen i Hustadvika kommunes sektorplan for idrett og friluftsliv, for å få godkjent søknaden i Fylkeskommunens saksbehandling.

Handlingsdelen i planen inneholder en prioritert liste over anlegg som er under utbygging og som ønskes bygd. Handlingsdelen rulleres hvert år slik at nye anlegg kan komme i betraktning og lagt inn i lista, samt at anlegg som har mottatt midler dette året kan tas ut. Samlet sett, mottar spillemiddelsøknadene i Hustadvika kommune vanligvis mellom 4 – 6 millioner kr i tilskudd i året.


 

Hallsaken, leiesatser til evaluering 2022 (PS 87/2022)
Saken om hallsatsene var oppe til politisk behandling 17. september 2020 i Hustadvika kommunestyre. Det ble vedtatt følgende: Det gjeninnføres leie i Eidehallen, slik at leiesatsen i Frænahallen og Eidehallen tilsvarer mindre enn renhold for å bevare mva. refusjon.

Et tilleggspunkt som ble vedtatt var at saken skulle evalueres innen 1. juni 2022, - hvor en skulle se på konsekvenser av de vedtatte tiltakene. Det er utfordrende å finne konsekvenser for denne perioden grunnet koronapandemien. Men man kan se en nedgang på 8,1 % av idrettsregisterte. Det er en del negative
utviklinger kan tall fra ungdata antyde. Derunder blant annet at det er 18 % økning på hvor mange som aldri vært med på aktiviteter, møter eller øvelser i idrettslag siste måneden.

Idretten i Hustadvika er veldig klar på at de mener alle kommunale anlegg skal være gratis for lag og foreninger.

 

Parkeringsavgift på Trollkirka turparkering (PS 88/2022)
I budsjettvedtaket fra desember 2021 ble Kommunedirektøren bedt om å fremme sak for Hovedutvalget TMN der man ser på mulighetene for betalt parkering ved Trollkirka. I henhold til Kommunestyrets estimer om 50 kroner pr. parkering, skal det gi ca 250 000,- i årlige inntekter. Et eventuelt overskudd etter drift skal brukes til vedlikehold og utvikling av nye turstier i kommunen.

 

Detaljplan Eide - Snipa - 2. gangs klage på vedtatt plan (PS 89/2022)
Reguleringsplanen ble første gang egengodkjent 18.02.2021 (sak 10/2021). Vedtaket ble påklaget og klageinstans opphevet kommunens vedtak. Begrunnelsen var mangelfull redegjørelse om ekspropriasjonsgrunnlaget i plansaken.

Kommunen anmodet Statsforvalteren i brev datert 03.12.2021 om at det ble vurdert omgjøring av vedtaket.

Ved brev av 13.01.2022 svarer Statsforvalteren på omgjøringsbegjæringen. De er da enig i at reguleringssaken og ekspropriasjonssaken er to separate saker. De omgjorde likevel ikke sitt vedtak, da de mente at saksutredningen må redegjøre bedre for ulike parters syn på arealbruken, og hvilke interesser som gir
grunnlag for interesseavveiningen i kommunens arealbruksvurdering. Kommunen fattet nytt vedtak den 17.02.2022 (sak 10/2022). Vedtaket ble påklaget, og det er klagebehandling av dette vedtaket som behandles i denne saken.

 

Søknad om forskottering - Rundkjøring Holamyra (PS 90/2022)
Kommunestyret gjorde i desember 2021 vedtak om at Hustadvika kommune skal forskuttere en ny rundkjøring på Holamyra basert på en kostnadsvurdering til 20 MNOK. Etter forhandlingsmøter med fylkeskommunen har det kommet frem nye kostnadsanslag som viser at kostnadene blir ca 30 MNOK. Kommunen har fått
utarbeidet en reguleringsplan for en ny rundkjøring. Denne er behandlet i Hovedutvalget for teknisk, miljø og næring 3. november, og skal videre til behandling hos kommunestyret. For å kunne skrive en forskutteringsavtale med fylkeskommunen må denne være godkjent av kommunestyret og kvalitetssikret
av fylkeskommunen.

Kommunedirektøren foreslår at finansieringen av rundkjøringen dekkes av en forskuttering på 15 MNOK over investeringsbudsjettet for 2023 og gjennom et tilskudd på 12 MNOK over driftsbudsjettet for 2023.

Med en slik finansieringsløsning på plass kan prosjekteringen starte på nyåret og prosjektet bygges ila av sommer/høst 2023.

 

Detaljregulering for Holamyra - Rundkjøring FV64 - til godkjenning (PS 91/2022)
Formålet med planen er en etablering av en firearmet rundkjøring ved Holamyra i Malmefjorden. Denne skal erstatte dagens T-kryss som ikke fungerer optimalt og på sikt gi ny tilkomst for områdene vest for rundkjøringen. Målet er å oppnå en god trafikkavvikling der næringstrafikk og annen trafikk fra øst
(Tømmervegen) flyter godt.

 

Egenbetaling og fribeløp for kommunale helse- og omsorgstjenester gjeldende fra 01.01.2023 (PS 92/2022)
Det er en årlig praksis å revidere egenbetaling av kommunale helse- og omsorgstjenester. Bakgrunnen er helse- og omsorgsdepartementet og Stortingets endringer i forskrift om egenandel for kommunale helse- og
omsorgstjenester.

 

Selvkostberegning med fastsetting av gebyrnivå for 2023 innenfor 10 ulike selvkostområder (PS 93/2022)
Kommunen plikter fra å legge fram selvkostregnskap for selvkostområdene; renovasjon, slam, feiing, vann, avløp, byggesak, reguleringsplan, oppmåling, reguleringsplan, eierseksjonering og tilsyn etter forurensningsregelverket (miljøforvaltning). Det er kun for renovasjon og slam det er et lovkrav om 100 % selvkost. Hustadvika kommunestyre behandlet 17.10.2019 i sak PS 17/2019 en prinsippsak om at alle ti gebyrområder nevnt i denne saken, skal ha et gebyrnivå som dekker inn en fast angitt prosentvis andel av de beregnede selvkostutgiftene for det enkelte gebyrområde (prinsippvedtak). Det ble vedtatt at gebyrområdet reguleringsplan skal ha et gebyrnivå iht. 70 % selvkost.

Basert på ovennevnte prinsippsak og selvkostberegning for gebyrområdene, skal en i denne saken vedta de prosentvise endringene av gebyrene fra prisnivået i 2022, slik det framgår innenfor det enkelte gebyrområde beskrevet nedenfor. Når den prosentvise endringen av gebyrene er vedtatt, blir priser i regulativ og prislister oppdatert.

 

Størrelse på politiske organ fra valgperioden 2023-2027 (PS 94/2022)
Denne saken handler om muligheten for å redusere antallet representanter i Hustadvika kommunestyre. Det sittende kommunestyret står selv fritt til å bestemme antallet representanter i kommunestyret ut fra bestemmelsene i lovverket. Siste frist for å endre medlemstallet er innen utgangen av desember i
nest siste år av valgperioden, og kan først gjøres gjeldende fra den kommende kommunestyreperioden. Samtidig som en ser på antall representanter i kommunestyret, er det naturlig å vurdere endret størrelse på andre politiske organ.

 

Kommunestyre- og fylkestingsvalg 2023 (PS 95/2022)
Mandag 11. september 2023 er det kommunestyre- og fylkestingsvalg i Norge.

Hustadvika kommune har gjennomført sitt første valg som sammenslått kommune ved stortingsvalget i 2021. Erfaringene og tallene fra de siste valgene gjør at det nå legges fram en sak for kommunestyret.

Statistikk for de siste valgene viser at det bare blir en større og større andel som velger å forhåndsstemme, og at det er færre velgere som går til valglokalene på valgdagene. Dette gjelder både nasjonalt og lokalt for Hustadvika kommune. 

I denne saken foreslås det forandringer som skal imøtekomme endrede vaner hos velgerne, og hvordan best møte nyere situasjonsbilde for valg.

 

Oversending av sak fra kontrollutvalget - forslag til budsjett for kontrollarbeidet 2023 i Hustadvika
kommune (PS 96/2022)

I § 2 i kontrollutvalgsforskriften står det om kontrollutvalgets rolle i fastsettelsen av budsjettet for kontrollarbeidet. Kontrollutvalget skal utarbeide forslag til budsjett for kontrollarbeidet i kommunen.

Forslaget skal følge innstillingen til årsbudsjettet, etter kommuneloven § 14-3 tredje ledd, til kommunestyret.

 

Handlings- og økonomiplan 2023 - 2026 - Hustadvika kommune (PS 97/2022)
Denne økonomiplanen er den tredje som fremmes for Hustadvika kommune. Det økonomiske utgangspunktet for Hustadvika er svært krevende, og økonomien er stram. Statsbudsjettet for 2023, renteøkningen og økt prisstigning i 2022 bidrar til dette. Hustadvika kommune må sikre at utgiftene er bedre tilpasses våre inntektsforutsetninger.

 

Interpellasjon fra Hustadvika FrP - Grunnrenteskatt på Havbruk (PS 98/2022)