På sakslista - Formannskapsmøte 4. oktober 2022

Investeringsrapport 2. tertial og revidert investeringsbudsjett 2, er en av sakene formannskapet skal behandle 4. oktober. Her finner du mer informasjon om møtet og de sakene som skal opp til behandling. 
 

Formannskapsmøtene

Formannskapsmøtene tar normalt sted i formannskapssalen, Hustadvika rådhus. Møtepapirene sier hvor og når møtet skal være. Møtene er åpne for publikum. Inngang på baksiden av rådhuset. 



Møtepapir

I møtepapirene finner du informasjon om sakene som skal behandles, hvilke orienteringer som skal være, når og hvor møtet skal gjennomføres. Lengre ned finner du et kort sammendrag av de forskjellige sakene. 

  • Møteinnkalling legges ut senest 10 dager før møtedato. 
  • Møteprotokoll blir publisert etter at den har blitt godkjent. 

Møtepapir finner du ved å klikke på denne lenken 

 

Slik kan du påvirke

Det fins mange ulike måter du kan påvirke lokalpolitikken på mellom kommunestyrevalgene.
Her får du flere tips til hvordan du kan påvirke.




Politiske saker

Her finner du et kort sammendrag som beskriver litt om hva de politiske sakene handler om. 

Høring - fylkesstrategi for attraktive byer og tettsteder - innspill fra Hustadvika kommune (PS 49/2022)
Møre og Romsdal fylkeskommune har utarbeidet en fylkesstrategi for å medvirke til å styrke og utvikle eksisterende by- og tettsteder, fremme bærekraftig arealbruk og transport, og legge til rette for sosial bærekraft.


Hustadvika Frivilligsentral - ny forskrift om tilskudd til frivilligsentraler og valg av representant til nytt styre (PS 50(2022)
I 2022 trer en ny forskrift om tilskudd til frivilligsentraler i kraft, som innebærer endringer i hvordan vi både søker om tilskudd, rapporterer og organiserer frivilligsentralen i vår kommune. Forskriften trådte i kraft fra 1. august 2022.
 


Redegjøring for selvkostområdene i Hustadvika kommune – grunnlag for en prinsippdebatt
Hustadvika kommunestyre fattet i desembermøte 2021 følgende vedtak som saken tar utgangspunkt i: 
"Kommunestyret ber administrasjonen forberede sak vedrørende gebyr for private planforslag og næringsutvikling. Saken bør omhandle hvordan vi kan innrette reglementet for å bidra til å skape økt aktivitet i kommunen. Saken bes bli fremmet før juni 2022. 

Kommunestyret ber om at det framlegges ei egen sak for selvkostområdet innen september 2022 med en ny prinsippdebatt rundt selvkostområdene. Det ønskes en fullstendig revidering innen selvkostområdet og med grunnlagsdokumenter som bidrar til gode prinsipielle beregningsgrunnlag."
 

Investeringsrapport 2. tertial og revidert investeringsbudsjett 2
Denne rapporten viser regnskapsført beløp til og med 31. august for kommunens investeringsprosjekter. Dette blir sammenlignet med periodisert budsjett til og med 31. august. Totalt viser dette at det er brukt 133,6 millioner på kommunens investeringsbudsjett. Periodisert budsjett tilsier at vi skulle har brukt 264,6 millioner. Det er da brukt ca. 131 millioner mindre enn periodisert budsjett. 

Det viser seg at flere av kommunens prosjekter er forsinket. Det er flere grunner til dette, deriblant krigen i Ukraina, ekspropriasjonssak og forsinkelse på reguleringsarbeid. Total foreslår kommunedirektøren å redusere budsjettet på
investeringsprosjektene med 112,2 mill. kroner i 2022. Disse midlene må flyttes til 2023 og 2024. Det er to prosjekter som kommunedirektøren foreslår å øke rammen til. Dette er utvidelse av gravplassen på Tornes og utbedring av Tornes skole. Dette utgjør til sammen 5,3 millioner.

Økte priser på byggematerialer har så langt ikke ført til store merforbruk. Men siden flere av prosjektene er forsinket så kan dette medføre merforbruk på de prosjektene som så langt ikke har vært på anbud. Det kan derfor bli større
kostnader enn forventer på prosjekter som starter i årene fremover. Vi ser også nå et økt rentenivå som også vil slå ut på kommunens finanskostnader fremover. Det må derfor i kommende budsjetter vurderes om man skal nedskalere prosjektene eller kutte dem helt ut.



Driftsrapport 2. tertial og revidert driftsbudsjett 2 - 2022
Denne saken gjelder økonomirapport for drift og revidert budsjett drift. Økonomisk rapport investeringsprosjekter per 31.08.2022 og revidert budsjett for investeringer blir presentert i egen sak.

Det presiseres at kommunedirektørens forslag til endring i budsjett, ikke nødvendigvis samsvarer med økonomirapporten og prognosene fra rammeområdene. Dette fordi kommunedirektøren må gjøre samlede vurderinger
for kommunen og per rammeområde. Dette kan være andre vurderinger en det den enkelte enhetsleder har rapportert og har laget prognose for.



Oppnevning av medlem til Stavik-Løset grendautvalg
Leder av Grendautvalget Stavik Løset fikk innvilget fritak i kommunestyremøte 22.09.2022.
Det må derfor velges nytt medlem.


 

 

 

Kontaktinformasjon

Nils Christian Harnes
Ordfører
E-post
Telefon 91 10 91 56
Gunn Kristin M. Skotheim
Politisk sekretariat og borgerlige vielser
E-post
Telefon 94 13 42 02
Servicetorget
E-post
Telefon 71 26 81 00

Tingplassen 1
6440 Elnesvågen

Sentralbord servicetorget:
Mandag - fredag kl. 09:00 - 14:00

Åpningstider rådhuset:
09.00-14.00