LedsagerbevisLedsagerbevis er beregnet for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne med behov for hjelp, eller følge for å kunne delta i samfunnet. Dette kan for eksempel være på kultur- og fritidsarrangementer eller på offentlig transport. Hva får du? Ledsagerbeviset er forbeholdt personer som på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke kan delta i samfunnet slik de ville gjort hvis de ikke hadde funksjonsnedsettelse. Ledsagerbeviset skal gjøre det mulig å delta på ulike kulturarrangementer, fritidsaktiviteter og benytte kollektive transportmidler uten å måtte betale dobbel pris for å ha med seg ledsager. Mot at personer med funksjonsnedsettelse selv løser billett, får han/hun ta med ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Man må innrette seg etter brukerstedets egne regler og retningslinjer. For en trygdet som har honnørkort vil «ordinær» pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørordningen (f. eks offentlig transport). Ledsagerbeviset kan brukes i de kommuner som er tilsluttet ordningen. Krav til søker Varige fysiske eller psykiske funksjonshemninger (minimum to års varighet). 1 digitalt bilde/passfoto. Legeerklæring Hva koster det? Ledsagerbevis er gratis. På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der ledsagerbevis aksepteres. Søknadsfrist Det er ikke søknadsfrist, søknader blir behandlet fortløpende. Slik søker du Klikk her for å søke ledsagerbevis Dersom du har behov for hjelp, kontakt servicetorget på kommunehuset i Elnesvågen. Hva skjer videre? Vi behandler søknaden og fatter et enkeltvedtak. Enkeltvedtaket med informasjon og eventuelt det utstedte ledsagerbeviset sender vi i posten til din folkeregistrerte adresse. Vi prøver å sende et vedtak innen 14 dager, klarer vi ikke å gjøre det så tar vi kontakt og informerer om hvor lang tid det tar. Varigheten på ledsagerbeviset blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, fra 2 år til gyldig varighet. Gyldighetsdato vil stå i vedakaet og på beviset. Hva når ledsagerbeviset er gått ut på dato? Da må det sendes inn ny søknad med bilde, og vi vil behandle søknaden som oppgitt i punktet ovenfor. Klage Får du ikke tilbud om ledsagerbevis, gir vi deg en begrunnelse for dette. I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist. Klage på forvaltningsvedtak Retningslinjer For detaljert informasjon om retningslinjer, se vedlegg: Retningslinjer for ledsagerbevis for personer med nedsatt funksjonsevne (DOCX, 26 kB) Sist endret 27.02.2024 15.15
Dette kan for eksempel være på kultur- og fritidsarrangementer eller på offentlig transport. Hva får du? Ledsagerbeviset er forbeholdt personer som på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke kan delta i samfunnet slik de ville gjort hvis de ikke hadde funksjonsnedsettelse. Ledsagerbeviset skal gjøre det mulig å delta på ulike kulturarrangementer, fritidsaktiviteter og benytte kollektive transportmidler uten å måtte betale dobbel pris for å ha med seg ledsager. Mot at personer med funksjonsnedsettelse selv løser billett, får han/hun ta med ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Man må innrette seg etter brukerstedets egne regler og retningslinjer. For en trygdet som har honnørkort vil «ordinær» pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørordningen (f. eks offentlig transport). Ledsagerbeviset kan brukes i de kommuner som er tilsluttet ordningen. Krav til søker Varige fysiske eller psykiske funksjonshemninger (minimum to års varighet). 1 digitalt bilde/passfoto. Legeerklæring Hva koster det? Ledsagerbevis er gratis. På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der ledsagerbevis aksepteres. Søknadsfrist Det er ikke søknadsfrist, søknader blir behandlet fortløpende. Slik søker du Klikk her for å søke ledsagerbevis Dersom du har behov for hjelp, kontakt servicetorget på kommunehuset i Elnesvågen. Hva skjer videre? Vi behandler søknaden og fatter et enkeltvedtak. Enkeltvedtaket med informasjon og eventuelt det utstedte ledsagerbeviset sender vi i posten til din folkeregistrerte adresse. Vi prøver å sende et vedtak innen 14 dager, klarer vi ikke å gjøre det så tar vi kontakt og informerer om hvor lang tid det tar. Varigheten på ledsagerbeviset blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, fra 2 år til gyldig varighet. Gyldighetsdato vil stå i vedakaet og på beviset. Hva når ledsagerbeviset er gått ut på dato? Da må det sendes inn ny søknad med bilde, og vi vil behandle søknaden som oppgitt i punktet ovenfor. Klage Får du ikke tilbud om ledsagerbevis, gir vi deg en begrunnelse for dette. I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist. Klage på forvaltningsvedtak Retningslinjer For detaljert informasjon om retningslinjer, se vedlegg: Retningslinjer for ledsagerbevis for personer med nedsatt funksjonsevne (DOCX, 26 kB)