Ledsagerbevis

Ledsagerbevis er ment for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne som trenger hjelp eller følge for å kunne delta på arrangementer.

Dette kan for eksempel være på kultur- og fritidsarrangementer eller på offentlig transport.

Hva får du?

  • Ledsagerbeviset er forbeholdt personer som på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke kan delta i samfunnet slik de ville gjort hvis de ikke hadde funksjonsnedsettelse.
  • Ledsagerbeviset skal gjøre det mulig å delta på ulike kulturarrangementer, fritidsaktiviteter og benytte kollektive transportmidler uten å måtte betale dobbel pris for å ha med seg ledsager.
  • Mot at personer med funksjonsnedsettelse selv løser billett, får han/hun ta med ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres.
  • Man må innrette seg etter brukerstedets egne regler og retningslinjer.
  • For en trygdet som har honnørkort vil «ordinær» pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørordningen (f. eks offentlig transport).
  • Ledsagerbeviset kan brukes i de kommuner som er tilsluttet ordningen. 
     

Krav til søker

  • Varige fysiske eller psykiske funksjonshemninger (minimum to års varighet).
  • Ett digitalt bilde/passfoto.  
  • Legeerklæring eller erklæring fra annet helsepersonell som for eksempel helsesykepleier, fysioterapeut el. 

Hva koster det?

  • Ledsagerbevis er gratis.
  • På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der ledsagerbevis aksepteres.

Søknadsfrist

  • Det er ikke søknadsfrist, søknader blir behandlet fortløpende.

Slik søker du

  • Husk å legge ved legeerklæring eller erklæring fra annet helsepersonell og foto. Hvis dette mangler har vi ikke grunnlag for å behandle søknaden.   
  • Klikk her for å søke ledsagerbevis
  • Dersom du har behov for hjelp, kontakt servicetorget på rådhuset. 

Har du allerede fysisk ledsagerbevis og ønsker å bytte til digitalt?

Hustadvika kommune har nå tatt i bruk digitalt ledsagerbevis. Hvis du allerede har fysisk ledsagerbevis men ønsker å bytte ber vi om at du tar kontakt med oss.  

Appen kan du laste ned her

Hva skjer videre?

  • Vi behandler søknaden og fatter et enkeltvedtak. 
  • Enkeltvedtaket med informasjon og eventuelt det utstedte ledsagerbeviset sender vi i posten til din folkeregistrerte adresse.
  • Vi prøver å sende et vedtak innen 14 dager, klarer vi ikke å gjøre det så tar vi kontakt og informerer om hvor lang tid det tar.
  • Varigheten på ledsagerbeviset blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, fra 2 år til gyldig varighet.  Gyldighetsdato vil stå i vedtaket og på beviset.

Hva når ledsagerbeviset er gått ut på dato?

Da må det sendes inn ny søknad med bilde, og vi vil behandle søknaden som oppgitt i punktet ovenfor.

Klage

  • Får du ikke tilbud om ledsagerbevis, gir vi deg en begrunnelse for dette.
  • I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist. 
  • Klage på forvaltningsvedtak

Retningslinjer

Her finner du detaljert informasjon om retningslinjene for ledsagerbevis (PDF, 81 kB)