Dette kan for eksempel være på kultur- og fritidsarrangementer eller på offentlig transport.
Hva får du?
- Ledsagerbeviset er forbeholdt personer som på grunn av nedsatt funksjonsevne ikke kan delta i samfunnet slik de ville gjort hvis de ikke hadde funksjonsnedsettelse.
- Ledsagerbeviset skal gjøre det mulig å delta på ulike kulturarrangementer, fritidsaktiviteter og benytte kollektive transportmidler uten å måtte betale dobbel pris for å ha med seg ledsager.
- Mot at personer med funksjonsnedsettelse selv løser billett, får han/hun ta med ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres.
- Man må innrette seg etter brukerstedets egne regler og retningslinjer.
- For en trygdet som har honnørkort vil «ordinær» pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørordningen (f. eks offentlig transport).
- Ledsagerbeviset kan brukes i de kommuner som er tilsluttet ordningen.
Krav til søker
- Varige fysiske eller psykiske funksjonshemninger (minimum to års varighet).
- Ett digitalt bilde/passfoto.
- Legeerklæring eller erklæring fra annet helsepersonell som for eksempel helsesykepleier, fysioterapeut el.
Hva koster det?
- Ledsagerbevis er gratis.
- På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der ledsagerbevis aksepteres.
Søknadsfrist
- Det er ikke søknadsfrist, søknader blir behandlet fortløpende.
Slik søker du
- Husk å legge ved legeerklæring eller erklæring fra annet helsepersonell og foto. Hvis dette mangler har vi ikke grunnlag for å behandle søknaden.
- Klikk her for å søke ledsagerbevis
- Dersom du har behov for hjelp, kontakt servicetorget på rådhuset.
Har du allerede fysisk ledsagerbevis og ønsker å bytte til digitalt?
Hustadvika kommune har nå tatt i bruk digitalt ledsagerbevis. Hvis du allerede har fysisk ledsagerbevis men ønsker å bytte ber vi om at du tar kontakt med oss.
Appen kan du laste ned her
Hva skjer videre?
- Vi behandler søknaden og fatter et enkeltvedtak.
- Enkeltvedtaket med informasjon og eventuelt det utstedte ledsagerbeviset sender vi i posten til din folkeregistrerte adresse.
- Vi prøver å sende et vedtak innen 14 dager, klarer vi ikke å gjøre det så tar vi kontakt og informerer om hvor lang tid det tar.
- Varigheten på ledsagerbeviset blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, fra 2 år til gyldig varighet. Gyldighetsdato vil stå i vedtaket og på beviset.
Hva når ledsagerbeviset er gått ut på dato?
Da må det sendes inn ny søknad med bilde, og vi vil behandle søknaden som oppgitt i punktet ovenfor.
Klage
- Får du ikke tilbud om ledsagerbevis, gir vi deg en begrunnelse for dette.
- I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist.
- Klage på forvaltningsvedtak
Retningslinjer
Her finner du detaljert informasjon om retningslinjene for ledsagerbevis (PDF, 81 kB)