Søk hjemmehjelp
Søk hjemmehjelp ved å bruke søknadskjemaet for helse- og omsorgstjenester.
I søknadsskjemaet beskriver du dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger. Vi vurderer dine ressurser og bistandsbehov og beslutter hvilke tjenestetilbud som passer best for deg.
Du benytter samme søknadsskjema om du vil ha tjenesten levert av kommunen eller den private aktøren ADEA.
Har du allerede hjemmehjelp?
Ta kontakt med hjemmetjenesten i Hustadvika kommune eller Forvaltningskontoret for pleie- og omsorgstjenester.
Hva kan du få hjelp til?
Du kan blant annet få hjelp til:
- rengjøring
- klesvask
- sengetøyskift
- i noen tilfeller hjelp til innkjøp av dagligvarer
- personlig hygiene og stell
Praktisk bistand ytes i hovedsak hverdager mellom kl 08.00 og 15.30
Krav til søker
Du må ha behov for hjelp på grunn av sykdom, funksjonshemning eller alder. Du må være bosatt i Hustadvika kommune.
Hva koster det?
Det vil bli krevd egenbetaling for praktisk bistand som ikke gjelder personlig stell og egenomsorg. Følg denne lenken for å se de fastsatte prisene. Det er husstandens samlede inntekter som legges til grunn. Du betaler det samme om du velger å få tjenesten utført av den kommunale hjemmetjenesten eller om du velger den private aktøren ADEA.
Hva skjer videre?
Ved mottatt søknad om hjemmehjelp vil saksbehandler ved forvaltningskontoret for helse- og omsorgstjenester ta kontakt med deg. Det vil bli avtalt ett hjemmebesøk for kartlegging av hjemmesituasjonen samt dine ressurser og bistandsbehov. Det vil bli innhentet samtykke for innhenting av nødvendige helse- og omsorgsopplysninger fra lege om dette vurderes som nødvending. Du kan velge mellom den kommunale hjemmetjenesten eller ADEA som er en privat aktør godkjent av kommunen.
Bytte av aktør
Du kan bytte fra den kommunale hjemmetjenesten til ADEA og andre veien - uten å oppgi grunn. Ønsker du å bytte aktør har vi en behandlingstid på en måned.
Tilleggstjenester
ADEA kan tilby tjenester utover vedtaket ditt. Velger du flere tjenester enn det vedtaket ditt sier, blir dette en privat avtale mellom deg som bruker og ADEA. De fakturerer deg direkte for de ekstra tjenestene.
Klage
En kan klage på vedtaket fattet av forvaltningskontoret for helse- og omsorgstjenester. Klagefrist er 3 uker. Opprettholder kommunen avgjørelsen, blir saken sendt videre til fylkesmannen i Møre og Romsdal.