Status 4. juli: flytting av Microsoft 365, tanking av PC-er og tilgjengelighet av system

Tirsdag 20.juni kveld ble databrukerkontoer og hele Microsoft 365 pakken flyttet til ROR-IKT. 
I dagene etter det har PC-er blitt tanket, altså reinstallert med ROR-IKT oppsett.  

Det er mye som er nytt, og mange system som må gjøres tilgjengelig igjen på nye måter. Vi har forståelsen for at dette er en krevende periode for dere som skal få gjort jobben deres i Hustadvika. Likevel har dere vist tålmodighet, og vært hyggelige med oss, takk for det!  

Det hjelper oss å finne løsninger raskt sammen med dere, i denne hektiske tiden med høyt tempo og mange lange dager. 

Her følger en oppsummering av status så langt: 

Microsoft 365 er ny flyttet og alle data skal være lagt over.

Teams:

Noen få  mangler filer, dette kan bli migrert manuelt i etterkant. Mangler du noe ennå, meld fra om hvilket team eller mapper som mangler. 

Medlemsskap i eksterne team, som dere var gjester i tidligere: Her må man slettes helt fra der man er gjest, for så å inviteres inn på nytt. Dette er testet av Helseplattformen og fungerer. Ta kontakt ved behov for støtte. 

E-post:

Skal være flyttet ferdig. E-post grupper har blitt med over. Om noen mangler, meld fra til Kundeservice. 

Unntak er felles distribusjonsgrupper i skolene, som erstattes med automatisk oppdaterte grupper i Visma Flyt Skole.

OneNote: 

OneNote-blokker må mappes opp i teams-faner på nytt, om man har hatt det fra før - veiledning finnes i Kompetanseportalen 

Oppsett av skrivere:

Oppsett av skrivere pågår på lokasjoner som har fått tanket PC-ene sine til ROR-IKT oppsett. Oppskrift til sikker print ligger på Kompetanseportalen. 

Skann til e-post:

Er nettopp satt opp, sjekk eventuelt søppelpost, det hender at skanning havner der i starten. 

Tanking av ansatt PC-er: 

De fleste lokasjoner er tanket ferdig med unntak av noen få helsesteder i Elnesvågen. Her ble det en forsinkelse grunnet nettverksproblemer. 

Det gjenstår også noen mindre lokasjoner, de skal nå ha fått en avtale.  

Tanking av elev PC-er:

De aller fleste er tanket av skolene selv, noen få gjenstår der ROR-IKT skal bistå. Nyinnkjøpte PC-er tankes av ROR-IKT denne gangen, og skal bli ferdig og leveres før neste skoleår. 

Eksterne konsulenter som trenger tilgang til våre systemer:

Gjelder for eksempel konsulenter som skal bistå oss med å justere ventilasjon, adgangssystemer, oppdatere fagsystem med mer. Her må det meldes inn sak til kundeservice slik at de får laget nye databrukerkontoer til dem.

Noen humper i veien har vi fått melding om, det arbeides med å finne løsninger fortløpende. 

Disse problemene jobbes det med: 

  • Kommunekart proff - tilgang for brukere 

  • Teams mangler filer - konkrete team og filer vi får melding om 

  • Historiske oppslag fra Elements - tilgang for brukere 

  • BraArkiv, arkiv for byggesaker og delingssaker - tilgang for brukere 

  • Gjennomgang av snarveier og applikasjoner fra Citrix Hustadvika 

  • "Innsida" er fortsatt utilgjengelig. Leverandøren av denne siden jobber med saken, forventer snarlig løsning 

 

Kontaktinformasjon ROR-IKT Kundeservice: 

  • https://kundeservice.ror-ikt.no – snarvei i Kommunale snarveier på startmenyen 

  • E-post - kundeservice@ror-ikt.no  

  • Telefon - 7111 1166  

 

Kontaktinformasjon

Support IKT
E-post
Telefon 71 11 11 66

Portal: kundeservice.ror-ikt.no
Spør O`Rakel i Teams