På sakslista - Kommunestyremøte 25. mai 2023

Årsrapport for Hustadvika kommune 2022 var en av sakene kommunestyret behandlet 25. mai. Her finner du mer informasjon om møtet og de sakene som ble behandlet.

Kommunestyremøtene

Kommunestyremøtet tar normalt sted i kommunestyresalen, Hustadvika rådhus. Møtepapirene sier hvor og når møtet skal være. Møtene er åpne for publikum. Inngang på baksiden av rådhuset. Kommunestyremøtene pleier å være direktesendt og videoene blir gjort tilgjengelig også etter møtet.

Møtepapir

I møtepapirene finner du informasjon om sakene som skal behandles, hvilke orienteringer som skal være, når og hvor møtet gjennomføres. Lengre ned finner du et kort sammendrag av de forskjellige sakene.

• Møteinnkalling legges ut senest 10 dager før møtedato.
  • Møteprotokoll blir publisert etter at den har blitt godkjent.

Møtepapir finner du ved å klikke på denne lenken

Video fra møtet

Slik kan du påvirke

Det fins mange ulike måter du kan påvirke lokalpolitikken på mellom kommunestyrevalgene.

Her får du flere tips til hvordan du kan påvirke.

På sakslista

Kommunestyremøtene har en spørrehalvtime, temadel og vedtaksdel.

Spørrehalvtime

Kommunestyremøtene i Hustadvika kommune har i starten av møtet en spørsmålsdel hvor både politikere og innbyggere kan stille spørsmål til kommunestyret. Det er frist å sende inn spørsmålene minst 5 virkedager før møtet. Frist for dette møtet: sendt inn innen torsdag 18. mai.

Temadel

• Hustadvika idrettsråd

Vedtaksdel - politiske saker

Politiske saker

Her finner du et kort sammendrag som beskriver litt om hva de politiske sakene handler om.

Referatsaker:

• Kontrollutvalget i Hustadvika kommune - protokoll fra møte 03.05.2023

Politiske saker:

Detaljregulering for Holamyra - Rundkjøring FV64 - klage på vedtatt plan
Detaljregulering for Holamyra – Rundkjøring FV64 ble egengodkjent i kommunestyret den 08.12.2022, sak 91/2022. Planvedtaket ble kunngjort i avis og på kommunens hjemmeside. Berørte parter ble tilskrevet med brev. Frist for å sende inn klage på vedtak var satt til 20.01.2023. Etter kunngjøring av vedtaket har det kommet inn klage.

Detaljregulering - Malmedalen bilsportanlegg - klage på vedtatt plan
Detaljregulering for Malmedalen bilsportanlegg ble egengodkjent i kommunestyret den 16.02.2023, sak 5/2023. Planvedtaket ble kunngjort i avis og på kommunens hjemmeside, samt at berørte parter ble tilskrevet med brev. Frist for å sende inn klage på vedtak var satt til 21.03.2023. Etter kunngjøring av vedtaket har det kommet inn to klager.

Detaljregulering for Nedre Elnesvågvegen - klage på vedtatt plan
Detaljregulering for Nedre Elnesvågvegen ble egengodkjent i kommunestyret den 16.02.2023, sak 6/2023. Planvedtaket ble kunngjort i avis og på kommunens hjemmeside, samt at berørte parter ble tilskrevet med brev. Frist for å sende inn klage på vedtak var satt til 21.03.2023. Etter kunngjøring av vedtaket har det kommet inn tre klager.

Detaljregulering for Sylteosen betong - til godkjenning
Hensikten med planarbeidet er å utarbeide en reguleringsplan som samsvarer med bruken av området til Sylteosen betong, samt oppfølging av ulovlige tiltak langs vassdraget.

Basestasjon på Eide Ungdomsskole
Det bli inngått avtale mellom ICE og Hustadvika kommune om utleie av areal på taket av Eide Ungdomsskole til montering av en basestasjon knyttet til mobiltelefoni i oktober 2020.

Installasjonen av anlegget ble gjort i april/mai 2022. Dette medførte reaksjoner fra ansatte, verneombud, tillitsvalgte og etter hvert også FAU ved skolen.

Årsrapport (årsregnskap og årsberetning) - Hustadvika kommune - 2022
Kommunedirektøren har utarbeidet en samlet rapport for året 2022 som inneholder årsregnskap og årsberetning for Hustadvika kommune. Dette er den tredje årsrapporten for Hustadvika kommune. Årsrapporten er en del av årshjulet til kommunen, med en årlig rullering av økonomiplanen, årsberetning og regnskapet.

Rapporten inneholder all pliktig informasjon og melding fra alle rammeområder. Rapporten fungerer også som et informasjonsdokument for kommunen sine innbyggere, næringslivet og andre lesere.

Kjøp av utleieboliger - Hustadvika kommune
Saken gjelder bevilgning til kjøp av kommunale utleieboliger. Det er oppstått et prekært behov for nye boliger, spesielt innenfor enhet for Integrering.

Ny flytebrygge Bjørnsund Leirskole
Ny flytebrygge er under montering på Bjørnsund Leirskole og kommunestyret bes om å vedta finansiering av prosjektet. Den gamle flytebrygga foreslås utleid.

Bygging av skjermet avdeling i underetasjen på Eide sykehjem
Det er behov for flere skjermede plasser for personer med demens, og det er nødvendig å fremskynde ombygging av underetasjen ved Eide sykehjem fra 2024 til 2023. Dette vil øke den totale kapasiteten, og bidra til en bedre koordinering og logistikk av tilgjengelige plasser.

Det vil være behov for tilførsel av driftsmidler, men bemanningsfaktor er ikke ferdig vurdert, og må sees i sammenheng med øvrig bemanning på Eide sykehjem.

Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal - Omdanning til kommunalt oppgavefellesskap
Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal har anmodet sine eierkommuner (Aukra, Gjemnes, Hustadvika, Molde, Rauma, Sunndal og Vestnes) om å godkjenne omdanning til kommunal oppgavefellesskap.

Interpellasjoner

• Interpellasjon Hustadvika venstre - Kulturkalender for omsorgs- og pleieinstitusjoner i Hustadvika kommune