Kommunen er matrikkelmyndighet. Dette vil si at vi har ansvaret for føring og retting av følgende nasjonale databaser:
Retting av annen informasjon i kartet kan rettes til Statens Kartverk eller ved å benytte tjenesten "Rett i kartet".
For retting av feil på eiendom eller informasjon registrert på eiendommen må følgende skjema benyttes:
Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen (PDF, 52 kB)
Husk å legge ved
- Kart med påtegnede rettinger og underskrift av berørte grunneierne
- Dokumentasjon (f.eks. skylddeling, gamle kart og lignende)
For informasjon registrert i grunnboken må henvendelsen rettes til Statens Kartverk Tinglysningen.
For retting av feil på bygning, tiltak eller informasjon registrert på bygninger må følgende skjema benyttes:
Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen (PDF, 52 kB)
Husk å oppgi adressen til det aktuelle bygget og legge ved
- Eventuelt kart med påtegnede rettinger
- Eventuelt dokumentasjon (f.eks. bygningstegninger, takstrapport eller liknende)
Norge har en rekke veg-databaser:
- Vegnett (Ajourholdes av Kommunen)
- FKB-TraktorvegSti (Ajourholdes av Kommunen)
- FKB-Veg (Ajourholdes av Kommunen)
- NVDB (Ajourholdes av Statens Vegvesen)
- Elveg (Ajourholdes av Statens Kartverk)
- Vbase (Ajourholdes av Statens Kartverk)
Alle disse databasene blir sendt inn til Kartverket to ganger i året for ajourhold. Det kan derfor være noe forsinkelse før et nytt vegnavn eller en ny adresse dukker opp i din kartløsning.
Om å melde fra om ny veg eller fjernet veg bruk "Rett i kartet".
For andre henvendelser ta kontakt med geodata avdelingen elektronisk, post eller ved oppmøte.