Klage på vedtaket
Hvis du ikke er fornøyd med et vedtak eller en avgjørelse som kommunen har fattet, eller du mener at rettigheter ikke er oppfylt, kan klage. Klage sendes til forvaltningskontoret for helse- og omsorgstjenester i Hustadvika kommune. Rådgivere/saksbehandlere på forvaltningskontoret vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer i vedtaket. Hvis kommunen ikke finner grunn til å endre sitt vedtak som følge av klagen, oversendes klagen til Fylkesmannen i Møre og Romsdal som avgjør saken.
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på sykehjem, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på sykehjemmet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen som gjør en vurdering av saken.
Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan kommunen hjelpe deg. Du kan også få råd av Pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.
Lenker