Flere muligheter for å melde
Du kan melde fra til barnevernstjenesten skriftlig eller muntlig, over telefon eller ved personlig oppmøte.
Her kan du sende inn bekymringsmelding elektronisk
Ta kontakt med barnevernstjenesten
Privatpersoner trenger ikke oppgi navn når de kontakter barnevernstjenesten. Du kan drøfte saken anonymt med oss. Vi vil likevel helst at du sier hvem du er, fordi det gir saken troverdighet.
Offentlige myndigheter og yrkesutøvere som har yrkesbestemt taushetsplikt, plikter å gi informasjon til barnevernstjenesten, uten hinder av taushetsplikt, når:
- det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet hjemme
- det er grunn til å tro at det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt
- et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker
Mer informasjon finner du på bufdir.no
Hva skjer når du tar kontakt om en bekymring?
Du kan drøfte bekymringen med barnevernstjenesten, og sammen kan dere finne ut hvem som best kan hjelpe deg videre i kommunen. En kan bli enige om å opprette bekymringsmelding.
Barneverntjenesten skal deretter, i løpet av én uke, bestemme om saken skal undersøkes videre, eller om meldingen skal henlegges. Saker som barnevernet vurderer som akutt blir avgjort straks.
Dersom bekymringsmeldingen tas inn i barnevernstjenesten til undersøkelse, skal undersøkelsen vanligvis ikke vare lenger enn tre måneder.
I løpet av undersøkelsen snakker ansatte i barnevernet med både foreldre og barnet. De kommer vanligvis også på hjemmebesøk for å få et nærmere inntrykk av familiesituasjonen.
Når undersøkelsen er ferdig, avgjør barnevernstjenesten hva som skal gjøres videre for å hjelpe familie
Lovverk: