Ditt ansvar for boligen

Som hovedregel har kommunen ansvar for det ytre vedlikeholdet og driften av eiendommene og du har ansvar for vedlikehold inne i boligen.

Leietakeres ansvar er regulert av leiekontrakt med husordensregler. Som leietaker har du ansvar for indre vedlikehold i boligen:

 

Kjøkkenet

  • Avløp skal fungere og kraner skal ikke dryppe.
  • Du må sørge for åpne avløp og å skifte pakning når det trengs, for å unngå lekkasjer.
  • I leiligheter med mekanisk avtrekk over komfyr (ovnshette), skal avtrekket alltid stå på. Luftsirkulasjonen hindrer fuktskader.
  • Sørg for godt renhold og tørk opp alt vannsøl.

 

Badet

  • Du må sørge for å rense avløp jevnlig for å unngå at det tetter seg. 
    Se hvordan du renser sluket på badet (video).
  • Ikke kast andre ting enn toalettpapir i toalettet, ellers tettes avløpsrørene.
  • Kraner skal ikke dryppe.
  • Lufteventiler skal stå åpne.
  • Tørk bort vannsøl for å unngå fuktskader.
  • Du må si fra med en gang om det oppstår en vannlekkasje. 

 

Vegger og vinduer

  • Du er også ansvarlig for at alle overflater, som vegger og vinduer, behandles på en forsvarlig måte.
  • Ser du knuste vinduer i boligkomplekset ditt, eller knuser vinduer i din egen leilighet, si fra til kommunen så raskt som mulig. Skaden må repareres raskt for å hindre flere skader.

 

Nøkler og dørlås

  • Du har ansvaret for dine nøkler. Mister du nøklene dine kan du kjøpe nye ved å henvende deg til kommunen.

     

Husdyr

  • Du kan ikke ha husdyr uten tillatelse fra kommunen.

 

Skadedyr - rotter, kakerlakker og veggedyr 

  • Du må si fra til kommunen hvis du oppdager skadedyr i leiligheten din eller på fellesområdene. 
  • Du må slippe inn de som skal fjerne skadedyrene. Hindrer du arbeidet, kan det føre til at problemet sprer seg til andre leiligheter.
  • Du kan begrense risikoen for å få veggdyr å unngå å kjøpe/få brukte møbler som seng, madrass og sofa. Etter reiser er det lurt å støvsuge kofferten og vaske klær på 60 til 90 grader, eller en til to timer i tørketrommel.

 

Søppel og avfall

  • Bruk søppeldunker eller andre egnede mottak til søppel. Sortering av avfall. 
  • Annet avfall som møbler og lignende skal ikke slenges i fellesområder eller utenfor søppeldunker, men kjøres bort av leietakeren selv til miljøstasjonen. 

Forsikring

  • Vi anbefaler alle å tegne egen innboforsikring for innbo og løsøre. Kontakt et forsikringsselskap for tilbud.
  • Private forsikringsavtaler dekker tap ved brann og tyveri fra egen leilighet.
  • Egen forsikring dekker også kostnadene til midlertidig bosted, dersom din bolig blir skadet i brann.

 

Ro i leiligheten

Alle dager mellom kl 23.00 og kl 07.00 skal det være ro i leilighetene. Musikkinstrumenter, radio, TV, stereoanlegg og lignende må ikke brukes i den grad det plager naboene.

Vis hensyn på søndager/helligdager. Du har det hele og fulle ansvaret for dine besøkende.

Kontaktinformasjon

Tor Herman Bjørk
Leder drift og vedlikehold
E-post
Telefon 90 68 33 26