Ditt ansvar for boligenSom hovedregel har kommunen ansvar for det ytre vedlikeholdet og driften av eiendommene og du har ansvar for vedlikehold inne i boligen.Leietakeres ansvar er regulert av leiekontrakt med husordensregler. Som leietaker har du ansvar for indre vedlikehold i boligen: Kjøkkenet Avløp skal fungere og kraner skal ikke dryppe. Du må sørge for åpne avløp og å skifte pakning når det trengs, for å unngå lekkasjer. I leiligheter med mekanisk avtrekk over komfyr (ovnshette), skal avtrekket alltid stå på. Luftsirkulasjonen hindrer fuktskader. Sørg for godt renhold og tørk opp alt vannsøl. Badet Du må sørge for å rense avløp jevnlig for å unngå at det tetter seg. Se hvordan du renser sluket på badet (video). Ikke kast andre ting enn toalettpapir i toalettet, ellers tettes avløpsrørene. Kraner skal ikke dryppe. Lufteventiler skal stå åpne. Tørk bort vannsøl for å unngå fuktskader. Du må si fra med en gang om det oppstår en vannlekkasje. Vegger og vinduer Du er også ansvarlig for at alle overflater, som vegger og vinduer, behandles på en forsvarlig måte. Ser du knuste vinduer i boligkomplekset ditt, eller knuser vinduer i din egen leilighet, si fra til kommunen så raskt som mulig. Skaden må repareres raskt for å hindre flere skader. Nøkler og dørlås Du har ansvaret for dine nøkler. Mister du nøklene dine kan du kjøpe nye ved å henvende deg til kommunen. Husdyr Du kan ikke ha husdyr uten tillatelse fra kommunen. Skadedyr - rotter, kakerlakker og veggedyr Du må si fra til kommunen hvis du oppdager skadedyr i leiligheten din eller på fellesområdene. Du må slippe inn de som skal fjerne skadedyrene. Hindrer du arbeidet, kan det føre til at problemet sprer seg til andre leiligheter. Du kan begrense risikoen for å få veggdyr å unngå å kjøpe/få brukte møbler som seng, madrass og sofa. Etter reiser er det lurt å støvsuge kofferten og vaske klær på 60 til 90 grader, eller en til to timer i tørketrommel. Søppel og avfall Bruk søppeldunker eller andre egnede mottak til søppel. Sortering av avfall. Annet avfall som møbler og lignende skal ikke slenges i fellesområder eller utenfor søppeldunker, men kjøres bort av leietakeren selv til miljøstasjonen. Forsikring Vi anbefaler alle å tegne egen innboforsikring for innbo og løsøre. Kontakt et forsikringsselskap for tilbud. Private forsikringsavtaler dekker tap ved brann og tyveri fra egen leilighet. Egen forsikring dekker også kostnadene til midlertidig bosted, dersom din bolig blir skadet i brann. Ro i leilighetenAlle dager mellom kl 23.00 og kl 07.00 skal det være ro i leilighetene. Musikkinstrumenter, radio, TV, stereoanlegg og lignende må ikke brukes i den grad det plager naboene.Vis hensyn på søndager/helligdager. Du har det hele og fulle ansvaret for dine besøkende.