Stikk UT! Vinter - 392 turmål i vinterens Stikk UT!

Bilde fra skitur på Skaret - Klikk for stort bilde

15.desember braker det løs med en ny vintersesong for Stikk UT! der du kan velge mellom 159 skiturer og 233 fotturer.
-Ta deg en tur ut og opplev det fine lyset, stjernehimmel, vinterværet og fint skiføre. Inviter gjerne med deg en turvenn. Det gjør godt for kropp og sjel! oppfordrer Liv Synnøve Hoel i Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal og Hilde Ellingsæter i Sunnmøre friluftsråd som er ansvarlige for Stikk UT!.

Her finner du oversikt over alle turmål:

Nå ser du hvilke turer som er med i årets Stikk UT! Vinter

I Hustadvika er følgende turmål med på Stikk UT! Vinter:

95. Berrmyran fra Skaret Skisenter
96. Elnestangen
97. Gunnhildbu fra Skaret Skisenter
98. Haukåssetra, Elnesvågen
99. Hågå på Vevang
100. Kyststien i Bud
101. Langdalsbu fra Skaret Skisenter
102. Langdalsosen fra Skaret Skisenter
103. Nordneset kyststi/Farstadstranda
104. Tornes tursti
105. Vågen rundt (ny)

Større satsing og kilometervis med løyper

Stikk UT! Vinter er ett samarbeid mellom friluftsråda i fylket, hovedsponsor Sparebanken Møre, 50 skiklubber i Møre og Romsdal skikrets, skisentre, løypelag, deltagerkommunene og mange dyktige frivillige. Alle kommunene i Møre og Romsdal, Heim i Trøndelag og Bjorli i Lesja kommune er med. Friluftsrådene har denne vinteren enda større satsing med både skiturer og fotturer og ønsker å få med enda flere deltagere.
– Mange dyktige frivillige har gjort en fantastisk jobb for å legge til rette for at nettopp du kan komme deg ut på tur. De har hengt opp Stikk UT!-skiltene, kodeklistremerkene og laget turbeskrivelser som kan inspirere deg til å gjøre det enkelt å komme deg ut på tur, sier Hoel.
Stikk UT! Ski
– De som kjører tråkkemaskinene har rustet seg på ny sesong og er klar til å lage kilometervis med fine skispor så snart snøen gjør det mulig. Informasjon om når skiløypene er tråkket ser man i Stikk UT!-appen der løyper.net er integrert, sier Stig Aambø i Møre og Romsdal skikrets. Du kan velge mellom 159 flotte ski-turmål! De fleste med oppkjørte spor til postene rundt om i skiløypene i fylket. Noen Stikk UT! Ski-turmål er også lagt utenfor løypenettet. Dette er turer som egner seg best med fjellski eller randoneeski.

På tur vinterstid

– Å komme seg ut på vinteren er enklere enn man tror. På de fleste nærturer er det nok å kle seg godt og varmt, ta på gode sko og komme seg ut døra, sier Hoel.
Friluftsrådene og skikretsen har også noen gode tips som du kan følge. Kle deg etter været, ta med en liten sekk med varm drikke, en ekstra jakke, matpakke/tursnacks, hodelykt og ett par brodder for de som går på beina. Sjekk turbeskrivelsen og værmelding. Da er du forberedt på fine turopplevelser.

Besøk en gapahuk

Mange turmål går til en gapahuk eller du passerer en. Flere gapahuker har gruer der man kan fyre opp ett bål. Husk gjerne litt ved og fyrstikker. Ett bål varmer godt og det er koselig å sitte sammen med en turvenn å nyte bålet og vinterlandskapet.

Å komme seg ut i mørketida er viktig for helsen

Friluftsrådene har statistikk fra tidligere sesonger som viser at det er jevn aktivitet gjennom alle ukedager, med ett lite hopp i helgen der søndagsturen fortsatt er populær.

– Vi heier på hverdagsaktiviteten. For hvert steg vi tar så vil kropp og sjel merke en positiv effekt. Vi har allerede mange bedrifter som har meldt seg på for vintersesongen og det ser ut som det blir ny rekord for antall bedrifter. Det er ett godt tiltak for å motivere kolleger til å være aktiv i vintersesongen, sier Hoel og oppfordrer enda flere bedrifter til å melde seg på.

Premier til den som deltar på Stikk UT! Sammen

Stikk UT! Sammen er ett konsept for å få enda flere på tur sammen. Å forebygge ensomhet og fremme turglede er ett viktig budskap for Stikk UT! Sammen.
– For første gang har vi ett enkelt konsept både i app, på stikkut.no og brosjyre som alle kan ta i bruk. Delta ved å Gå fem turer sammen med en turvenn og meld deg på månedlige trekninger av turpremier med Stikk UT!-logo, oppfordrer friluftsråda.
Stikk UT! Vinter varer helt frem til 15. april. Vi ønsker alle god tur og håper deltagerne blir inspirert og får mange fine turopplevelser gjennom vinteren.

Ragnhild Elin Aas
Kultursjef