I dag starter arbeidet med rundkjøring på Holamyra i Malmefjorden

Entreprenøren Odd Småge AS var på plass med maskiner og utstyr, og en glad ordfører Nils Christian Harnes fikk ta de første grafsene med gravemaskina.

Rundkjøringen finansieres gjennom et spleiselag mellom private aktører, Møre og Romsdal Fylkeskommune og Hustadvika kommune. Det har vært bred politisk enighet både på fylket og i kommunen, og administrasjonen begge steder har jobbet godt sammen for å få realisert rundkjøringen. Dette er et godt eksempel på at samarbeid mellom flere aktører som kommer samfunnet til gode, sier ordføreren.

Det har vært mange ulykker i krysset, 8000 biler passerer i døgnet. En rundkjøring bidrar til bedre trafikkflyt og oversikt. Trafikksikkerhet er hovedformålet med etablering av rundkjøringen, og en bieffekt er videre næringsutvikling av området.

Det har vært jobbet for denne rundkjøringen i mange år,  og endelig er arbeidet i gang. I byggeperioden vil det bli omkjøring på nedsiden av vegen, på industriområdet ved Samuelsen Maskin AS og fartsgrensen blir nedjustert til 50 kilometer i timen. Den fjerde arma som er inntegnet i reguleringsplanen opparbeides på et senere tidspunkt (mot Kolberg). Arbeidet skal være ferdig i løpet av desember 2024.

Byggeprosjekt - Klikk for stort bilde

Fra venstre: byggeleder fra M&R Fylkeskommune Knut Roald Ugelstad, ordfører Nils Christian Harnes, daglig leder i Odd Småge AS Frank Småge og prosjektleder fra samme firma Håvard Barstad

bilde av ordfører i gravemaskin - Klikk for stort bildeFikk æren av å starte arbeidet.
gravemaskin - Klikk for stort bildeI gang med første grafsetak
ordføreren - Klikk for stort bildeFornøyd ordfører Nils Christian Harnes