Fræna quiltelag fikser nye faner til Haukås skole 17. mai

Vi fikk inn et lite tips om at damene i Fræna quiltelag er i full gang med å lage nye faner til alle trinnene ved Haukås skole til 17. mai. De gamle fanene var klare for utskifting, og skolen har gått bort fra klasser og er nå delt inn i trinn.

Møtes hver måned

De er 15 damer som møtes en gang i måneden på Malmefjorden Aktivitetssenter, tidligere Malme skole. Lokalene damene møtes i er godt tilrettelagt for formålet. Her er det god plass til mange symaskiner og arbeid med stoff som er plasskrevende.

7 av damene er i gang med å ordne de nye fanene. Når kommuneavisa var på besøk var Bodil Drejer Brudeset, Gunn Alstad, Eva Hild Fedje og Margrete Småge Haukås i full sving. I tillegg er Kirsten Pedersen, Dagrunn Håseth og Marianne Skarseth med på denne dugnaden.

Elever fra hvert trinn har tegnet motivene som skal på de nye fanene, forteller Bodil Drejer Brudeset. Tegningene er blåst opp og brukes som utkast. Sju nye faner er under arbeid, de tok på seg arbeidet med alle fanene når de først skulle ta jobben. Oppdraget kom i mars, så de får det travelt frem til de skal brukes 17. mai. Men det gjør ingenting, sier damene – dette er bare kjekt å holde på med. Skolen koster stoffet som går med, og XL Bygg Dale Malo sponser rundstokkene som fanene skal monteres på.

Hva er quilting?

Quilting, eller lappeteknikk på norsk, betyr å sy sammen flere lapper av tekstiler til et større materiale som tepper, duker, bilder, mapper etc. Applikasjon er også en type søm som ofte kombineres med quilting. Da tegnes motivet på et spesialpapir med lim. Papiret legges på stoffet, og så benyttes strykejernet for å feste papiret til stoffet. Deretter fjernes papirsiden og stoffet med motiv limes på et annet stoffstykke og sys fast.

Quilting oppstod opprinnelig i Kina kan Eva Hild fortelle. Bakgrunnen var fattigdom og dårlig råd, der de benyttet alle små stoffbiter de hadde til å reparere klær og sy sammen tekstiler til hjemmet.

Fræna quiltelag

Fræna Qulitelag har holdt på i mange år. Ingen husker hvor lenge, men hvertfall 20 år sier de – kanskje 25 også. Tiden går så fort! De har flyttet litt rundt siden oppstarten og har vært innom loftet på Romsdalsbanken, i daværende Fellesbanken, på kommunehuset og på Sylte skule.

Når damene ikke jobber med fanene tar de med egne arbeid når de møtes. Av og til starter arbeidet de gjør med felles utgangspunkt, men så ender de helt forskjellig ut fra hver enkelt sin kreativitet og personlige smak.

De har også jobbet med et prosjekt som heter Round Robin. Da starter de med et midtstykke hver på mål, med gitte kriterier satt på forhånd. Alle sender arbeidet sitt videre til andre på laget, som bygger ut midtstykket med hver sin applikasjon. Det kan ofte gå et helt år før den som startet arbeidet får «sin» Round Robin tilbake. Det følger med en bok for hver Round Robin, der de som har applikert skriver litt om hva de har tenkt med arbeidet de har gjort.

Det er jo litt vittig det vi holder på med også da, kjøper dyre stoffbiter som vi klipper opp i små biter og syr sammen igjen, sier Eva Hild og ler.

Quiltedamene vil gjerne ha flere damer med seg i quiltelaget, så det er bare å ta kontakt om du har lyst å prøve deg på quilting. Her er det god stemning 😊

Stor aktivitet ved Malmefjorden Aktivitetssenter

Malmefjorden aktivitetssenter eies av Fræna sogelag, Malmefjorden idrettslag og Malmefjorden skytterlag.

Malmefjorden skytterlag har nylig åpnet en stor flott innendørs skytehall. Malmefjorden idrettslag har garderobene og den gamle gymsalen på skolen, og her er det aktiviteter for de yngste.

Fræna sogelag har gamlebygget + lærerromdelen på skolen. Her skjer det mye spennende og mye er på plass av samlinger allerede. Her kjøres det dugnad hver uke, og til våren skal ei gammel kvern på plass i lærerromfløya og en gammel butikk skal bygges opp.  Ute har de restaurert og plassert den gamle kiosken som stod oppi Malmekleiva. Her blir det åpning lørdag 9. september med ulike aktiviteter. Kverna skal opp og gå - og det blir utstillinger i forbindelse med kulturminnedagene.

Husflidslaget, quiltelaget og frimerkeklubben leier lokaler av Fræna sogelag i kjelleren. Her er det et flott møterom som også brukes av andre om det passer seg slik.  Så dette huset står i stil med navnet – mye og variert aktivitet foregår 😊