Eik Senteret i Malmefjorden fikk Miljøfyrtårnutmerkelse

Fredag 16. september fikk Hustadvika kommune og Hustadvika Næringsforum gleden av å besøke EIK senteret i Holamyra i Malmefjorden og overrekke det synlige beviset på at selskapet har blitt Miljøfyrtårn.

EIK senteret flyttet til Holamyra Næringspark i 2009 og har fra da vokst fra 6 til 12 ansatte. De leverer traktorer av merket Fendt og Valtra og et stort utvalg av utstyr og redskap til landbruksnæringen. I tillegg er reparasjon og vedlikehold av utstyr til landbruksnæringen en viktig del av forretningsdriften. Den tekniske utviklingen av landbruksmaskiner går raskt og hvert år tar bedriften inn lærlinger i landbruksmekaniker-faget.

Under bedriftsbesøket vårt bestod faktisk nåværende lærling sin fagprøve med glans etter en ukes arbeid. Utvikling av fagpersonell har vært en viktig satsning for selskapet for å sikre arbeidskraft i et marked som i perioder har hatt mangel på fagpersoner. Bedriften har også hatt et sterkt fokus på å være i førersetet når det gjelder nye og mer miljøvennlige løsninger til landbruksnæringen.

Eik-kjeden ble etablert som franchisekjede i 1985. Dette har gjort det mulig å ha en felles salgs- og servicepolicy gjennom hele kjeden. Eik Senteret i Malmefjorden er en av 11 avdelinger i Midt Norge med til sammen 123 ansatte. For EIK-senteret er det spesielt viktig å være tilgjengelig og godt representert i distriktene, og i viktige landbruksområder. Plasseringen i Holamyra Næringspark er strategisk riktig, og de ser nå på mulighet for å få ny regionssjef plassert i Malmefjorden. Selskapet er i vekst, og med tanke på å ha nok lagerplass, gode verkstedmuligheter og utstilling så vil de den nærmeste tiden har behov for mer areal for å kunne ekspandere.

Fungerende ordfører Kjell J. Berget stod for utdeling av utmerkelsen og blomster fra Hustadvika Kommune.
Foto: Pernille Løken, Styreleder Hustadvika Næringsforum