Bedriftsbesøk hos Hyundai Doosan Infracore

Forrige uke var representanter fra Hustadvika kommune og Hustadvika Næringsforum på bedriftsbesøk hos Doosan Infracore Norway i forbindelse med at bedriften nå feirer 50 år på Varhol.

Den første dumperen ble produsert i 1972. Da het bedriften Glamox AS, og har senere hatt ulike navn som Moxy, Moxy Industrial, Brown Engineering, Moxy Trucks, Moxy Engineering og fra 2008 fikk bedriften navnet Doosan. I 2022 fikk Hyundai Heavy Industry aksjemajoriteten i selskapet, og i dag er navnet Hyundai Doosan Indracore.

Hyundai Doosan Indracore er i positiv utvikling og vekst og leverer i dag mellom 6 og 7 dumpere i uka. De har nå 148 ansatte der 22 nye medarbeidere har blitt ansatt siden august. En artig funfact er at hele 102 av de ansatte er bosatt i Hustadvika! Det er 6 lærlinger i bedriften, og det finnes mulighet for å ta fagbrev innenfor plate/sveis, industrimekaniker, overflatebehandling/industrimaling, CNC/maskinering og logistikk/materialadministrasjon. I 2022 blir det produsert 228 dumpere, og i 2023 er det forventet produksjon av 290 dumpere. Det gir en omsetning i 2022 på 700 millioner kroner, og 900 millioner i 2023 og markedet er over hele verden.

Kommunens representanter hadde med seg kake for å feire jubilanten og fikk en interessant gjennomgang av bedriftens historie og hvordan status er i dag. Noen var også heldige og fikk testkjøre dumpermodellen DA45 på 41 000 kg og med 500 hestekrefter, det var stas.

Klikk for stort bilde