6. klasse ved Hustad barne- og ungdomsskole fikk møte stortingspresidenten

Mandag 23. november hadde 6. klasse ved Hustad barne- og ungdomsskole digitalt møte med stortingspresident Tone W. Trøen. Der fikk de stille spørsmål om ulike tema de hadde på hjertet.

Stortingspresidenten er valgt til å lede arbeidet i Stortinget. Presidenten og fem nummererte visepresidenter utgjør Stortingets presidentskap, som lager Stortingets arbeidsplan, fastsetter dagsorden, fordeler saker og leder Stortingets møter.

Disse spørsmålene hadde 6. klasse forberedt til møtet:

• Får du møte kongen ofte?
  • Hva syns du om at Hustadvika kommune vil bruke penger på å pynte opp Elnesvågen sentrum når de har forslag om å stenge ned Farstad omsorgssenter?
  • Har du hatt en jobb som du føler er like viktig som denne jobben?
  • Hvordan styres Norge og hvor mye hjelper du til for å styre landet vårt?
  • Hva synes du om den nye utdanningsloven som er under utarbeiding?
  • Hva tenkte du når du ble stortingspresident?
  • Hvis du var en diktator hvordan hadde du styrt landet vårt?
  • Hva mener du om plasten som kommer i havet og klimaendringen og hva kan vi Norge gjøre med dette.
  • Hva er planen din for Norge om mange år når det er ikke mer olje igjen i havet, og hva skal vi tjene penger på.
  • Hvordan er det å jobbe på Stortinget?
  • Hvordan er økonomien på Stortinget?
  • Syns du at du har for mye ansvar?
  • Hva er den viktigste saken du noen gang har bidratt til?
  • Er du venninne med Erna Solberg?
  • Hva synes du om Hustadvika kommune?
  • Hva er favorittmaten din?

Det ble en fin samtale med stortingspresidenten - en mandag litt utenom det vanlige.