Ansattrollen i barnehagen
Arbeid med språk i barnehagen krever ansatte som er bevisst sin rolle som språklige forbilder. I Hustadvika kommune skal den ansatte være tett på barna både i tilrettelagde aktiviteter, men også i møte med det impulsive og mindre planlagte. I garderoben vil det være naturlig at den ansatte tar styring og gir korte og konkrete beskjeder, på tur vil det kanskje være mer rom for filosofering og undring. I prosesser som dette er det viktig at den ansatte er bevisst på når det er behov for å snakke til, og når det er rom for å snakke med. Ansattes rolle i barnas språkutvikling vil stadig variere og krever tilstedeværende ansatte som er lydhøre i møte med både verbale og nonverbal kommunikasjon. Lydhøre ansatte og aktiv involvering av barna vil legge til rette for en god balanse mellom ulike språklige tilnærminger.
Ifølge rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal barnehagen legge til rette for at ALLE barn får god språkstimulering (RP 2017, S.47). Det er derfor avgjørende at ALLE ansatte i barnehagen jobber bevisst for å nå disse føringene. Ved å ta i bruk Språkplan for barnehagene i Hustadvika kommune kan den ansatte enkelt søke relevant teori og få inspirasjon til ulike typer språkaktiviteter.
Inspirere til språkutvikling
Språk i barnehagen skal tilpasses ulike forutsetninger og nivå. I Hustadvika kommune skal de ansatte sørge for at alle barn opplever både glede og mestring i møte med språkutvikling i barnehagen. Aktiviteter skal være innbydende og inspirere i et trygt og forutsigbart miljø. Barns medvirkning skal derfor være sentralt i språkarbeidet i barnehagen. At den ansatte viser engasjement og er positiv i møte med barnas interesser vil være et godt utgangspunkt for språkstimulerende aktiviteter.
Språklig samhandling
I barnehagen skal de ansatte sørge for å skape miljø som innbyr til språklig samhandling mellom voksne og barn. Det er den ansattes ansvar å sørge for at gode samtaler oppstår og utvikles. I arbeidet med å legge til rette for gode samtaler i et miljø med ulike språklige forutsetninger skal den ansatte ta utgangspunkt i felles interesser og opplevelser eller benytte seg av ulike impulser som stimulerer til videre samtale. “Snakkesmykker” med ASK symboler kan bidra til å skape en felles forståelse og referanse, dette kan gi flere barn mulighet til å delta i samhandlingen. Ulike dialogteknikker som åpne spørsmål kan også bidra til brei involvering der barna blir oppfordret til å utvikle samtalen.
Språk i hverdagen
Hverdagen i barnehagen er full av muligheter for gode språksituasjoner. Fra samtaler rundt matbordet, til benevning av ulike pålegg og introduksjon av rim og rytme på stellebordet. Ansatte i Hustadvika kommune skal se mulighetene som finnes i hverdag og rutinesituasjoner og se på språkarbeid som en naturlig del av det daglige arbeidet. Repetisjon og gjentakelse er en viktig metode i språkutvikling. Igjennom faste rutiner i et forutsigbart miljø vil dette bli en naturlig del av hverdagen samtidig som det bidrar til å skape trygghet.