Ansattrollen
Arbeid med språk i barnehagen krever ansatte som er bevisst sin rolle som språklige forbilder. I Hustadvika kommune skal den ansatte være tett på barna både i tilrettelagde aktiviteter, men også i møte med det impulsive og mindre planlagte. I garderoben vil det være naturlig at den ansatte tar styring og gir korte og konkrete beskjeder, på tur vil det kanskje være mer rom for filosofering og undring. I prosesser som dette er det viktig at den ansatte er bevisst på når det er behov for å snakke til, og når det er rom for å snakke med. Lydhøre ansatte og aktiv involvering av barna vil legge til rette for en god balanse mellom ulike språklige tilnærminger.
Inspirere til språkutvikling
Språk i barnehagen skal tilpasses ulike forutsetninger og nivå. I Hustadvika kommune skal de ansatte sørge for at barn opplever både glede og mestring i møte med språkutvikling i barnehagen. Aktiviteter skal være innbydende og inspirere i et trygt og forutsigbart miljø. Barns medvirkning skal derfor være sentralt i språkarbeidet i barnehagen. At den ansatte viser engasjement og er positiv i møte med barnas interesser vil være et godt utgangspunkt for språkstimulerende aktiviteter.
Språklig samhandling
I barnehagen skal de ansatte sørge for å skape miljø som innbyr til språklig samhandling mellom voksne og barn. Det er den ansattes ansvar å sørge for at gode samtaler oppstår og utvikles. I arbeidet med å legge til rette for gode samtaler i et miljø med ulike språklige forutsetninger skal den ansatte ta utgangspunkt i felles interesser og opplevelser eller benytte seg av ulike impulser som stimulerer til videre samtale. “Snakkesmykker” med ASK symboler kan bidra til å skape en felles forståelse og referanse, dette kan gi flere barn mulighet til å delta i samhandlingen. Ulike dialogteknikker som åpne spørsmål kan også bidra til brei involvering der barna blir oppfordret til å utvikle samtalen.
Språk i hverdagen
Hverdagen i barnehagen er full av muligheter for gode språksituasjoner. Fra samtaler rundt matbordet, til benevning av ulike pålegg til introduksjon av rim og rytme på stellebordet. Ansatte i Hustadvika kommune skal se mulighetene som finnes i hverdag og rutinesituasjoner og se på språkarbeid som en naturlig del av det daglige arbeidet. Repetisjon og gjentakelse er en viktig metode i språkutvikling. Igjennom faste rutiner i et forutsigbart miljø vil dette bli en naturlig del av hverdagen samtidig som det bidrar til å skape et trygt miljø.