Innblikk i hverdagen til de som jobber med lønn og personal i Hustadvika

I tiden fremover vil vi sette søkelyset på noen av våre tjenester og hva som skjer rundt om i de ulike avdelingene. Første avdeling ut er damene på lønn og personal (HR).

Hvordan er en arbeidsdag for dere på lønn?

Det er to damer som sørger for at mellom 1600 og 1700 personer får lønn hver måned, og det er Bjørg Helen Åsebø og Tone Lindseth. I tillegg til de 1210 fast ansatte i Hustadvika kommune (964 årsverk) sørger de to for at også vikarer, støttekontakter, politikere med flere får lønn/betaling.

Det er alltid noe som skal følges opp, legges inn eller rettes i systemene vi bruker. Vi ser at både ansatte og ledere blir bedre og bedre til å legge inn opplysninger i systemene selv, men vi har fremdeles en vei å gå. Vi bruker mye tid på veiledning og opplæring av nyansatte og hjelper til når ansatte ikke kommer seg inn i systemet. Mange av nabokommunene våre har samme system som oss, og det er fint å ha nettverk der vi kan kontakte og hjelpe hverandre rundt små eller store problemstillinger. Vi har også tett dialog med NAV slik at vi får utbetalt sykepengerefusjon, det er ikke alt som går automatisk. 

Når det nærmer seg lønnskjøring må vi være strenge på fristene ut mot enhetene for å få med mest mulig slik at riktig lønn blir utbetalt til våre ansatte. 

Vi er også bindeleddet mellom kommunen og KLP (Kommunal landspensjonskasse) og SPK (Statens pensjonskasse).  

Hvilke oppgaver utfører dere på personal?

Borghild Lie Hjellnes, Benedikte Robinson og Elin Kleppen jobber med oppgaver innen personal. Det er viktig å ha god kompetanse på arbeidsrett og HMS for å sikre at alle lover og regler følges. Lederne våre er avhengige av støtte og veiledning fra oss for å håndtere de mange oppgavene som er knyttet til personalansvar og oppfølging av ansatte, sier personalsjef Borghild.  

I tillegg jobber vi med rekruttering (utlysning av stillinger, utarbeidelse av tilbud og utsendelse av arbeidsavtaler), lønnsforhandlinger, reglement og planer for ansatte, samt gjennomfører drøftings- og informasjonsmøter med tillitsvalgte, er saksbehandlere og har sekretariatfunksjon for Arbeidsmiljøutvalget og Administrasjonsutvalget. Vi har ansvar for personforsikringene og har kontakt med bedriftshelsetjenesten i forbindelse med HMS-arbeidet.

Nedbemanning og omstilling

Nå jobber vi mye med nedbemanning og omstilling siden kommunen er i en økonomisk situasjon der vi skal bli færre ansatte. Det er gjort politiske og administrative vedtak som vi følger opp. Det gjennomføres samtaler med alle berørte, om de får endret arbeidsoppgavene sine eller må gå som følge av at vi skal redusere/kutte på en del tjenester. Dette er tøft å stå i for alle parter, og vi ønsker å være gode støttespillere og bidra til gode og ryddige prosesser.

Drift og utvikling

Vi skulle gjerne hatt bedre tid til å jobbe med utvikling og HR-strategier, men det meste av tiden går med til drift pga knappe ressurser. Vi ser at det er mye spennende arbeid som foregår, blant annet ved hjelp av kunstig intelligens (KI). Arbeidstilsynet har for eksempel laget sin egen KI for området arbeidsrett, og bruk av KI innenfor turnusplanlegging kommer for fullt. KI som brukes ved ansettelsesprosesser er også et spennende område, der vi kan få hjelp til å plukke ut de best kvalifiserte i første runde i en rekrutteringsprosess. KI vil aldri kunne erstatte de mellommenneskelige relasjonene og de viktige samtalene, men kan avlaste oss på en del oppgaver.

Ansvar for lærlingene

Vi har også ansvar for alle lærlingene, kommunen har rundt 20 lærlinger hvert år.  10 første års lærlinger og 10 andre års lærlinger.  Vi har lærlingeplasser innenfor områdene helsefag, barn- og ungdomsarbeid, institusjonskokk, aktivitør, renhold og brannforebygging. Kommunalteknikk ser nå på muligheten for å ha lærling innen anleggsrørleggerfaget.

 

Bilde av damene som jobber på lønn og personal  - Klikk for stort bildeFra ventre Tone Lindseth, Bjørg Åsebø, Benedikte Robinson og Borghild Lie Hjellnes. Elin Kleppen var ikke tilstede når bildet ble tatt.