InnbyggerforslagEt innbyggerforslag gir kommunen sine innbyggere mulighet til å få kommunestyret til å behandle politiske saker de er opptatt av.Kommunestyret plikter selv å ta stilling til forslaget og skal som hovedregel behandle saken senest seks måneder etter at den har fått nok underskrifter. Rettighetene om innbyggerforslag er hjemlet i kommuneloven § 12-1.Saken kan avvises dersom den ikke faller inn under kommunens myndighets-område eller har vært fremmet med samme innhold i valgperioden. Dette gjelder om saken har vært fremmet som innbyggerforslag eller behandlet av kommunestyret på annet vis. Slik sender du inn et innbyggerforslag:Skriv tydelig hva forslaget handler om. I løpet av samme valgperiode kan ikke det samme forslaget behandles mer enn én gang. Den samme saken kan altså ikke behandles flere ganger i samme periode.Skaff minst 300 underskrifter eller underskrifter fra to prosent av innbyggerne i kommunen. Du kan bruke nettportalen minsak.no til å foreslå saker og samle underskrifter. Når du har fått nok underskrifter sender du underskriftslistene sammen med forslaget til Hustadvika kommune. Det kan du enten sende inn på følgende måter: Epost: postmottak@hustadvika.kommune.no Husk å ikke sende sensitiv informasjon per epost. Sikker digital post Per post: Hustadvika kommune, Tingplassen 1, 6440 Elnesvågen. Les mer om innbyggerforslag Sist endret 03.12.2024 14.35