Klage på vedtak
Du har rett til å klage på et enkeltvedtak (et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter for en eller flere bestemte personer) som er gjort av kommunen – administrativt eller politisk.
Klagen sender du til den som har gjort vedtaket innen den fristen som du får oppgitt når du mottar meldingen om vedtaket.
Behandling av klagen
Den som gjorde det vedtaket du klager på (vedtaksorganet), må ta stilling til klagen. Vedtaksorganet – som kan være kommunedirektøren, enhetsleder, saksbehandlere i organisasjonen osv. eller et politisk organ – kan helt eller delvis imøtekomme klagen. Klageren kan da ta stilling til om han eller hun vil godta det nye vedtaket eller klage også på dette.
Vedtaksorganet kan også stå fast på sitt opprinnelige vedtak. Da blir saken sendt over til klageinstansen for endelig avgjørelse. I kommunen er dette klagenemnda. Klagenemndas vedtak kan du ikke klage på.
Kommunen er ikke klageinstans i alle saker. Gjelder klagen for eksempel sosiale tjenester, helse- og omsorgstjenester, spesialundervisning, byggesaker og reguleringsplaner er fylkesmannen klageinstans. I slike tilfeller skal klagenemnda ikke behandle saken.
Møter og sakspapir
Møtene finner vanligvis sted ved Hustadvika rådhus. Dato, sted og møtetidspunkt kommer frem av møteinnkallingen som sendes ut i forkant av møtet. Denne sendes vanligvis ut senest 10 dager før møtet. Møteinnkallingen inneholder informasjon om sakene nemnda skal behandle i møtet. Møtene varer ofte et par timer, noen ganger kortere og andre ganger lengre, dette avhenger av antall saker som skal behandles. Medlemmer eller varamedlemmer som stiller i møtet får møtegodtgjørelse. De vedtak nemnda kommer frem til i møtet, blir skrevet inn i protokollen. Møteprotokoll offentliggjøres i etterkant av møtet.
Møter med saker - Klagenemnda for enkeltvedtakssaker
Klagenemnda 2023 - 2027