Det er et komplisert regelverk du må sette deg inn i før du søker. Er du usikker, kan det være lurt å rådføre deg med fagfolk underveis eller leie inn fagfolk til å søke for deg. Pass på at søknaden er komplett når du sender den til oss, så sparer du masse ekstraarbeid!
Slik går du frem
Før du begynner, anbefaler vi at du bruker Direktoratet for byggkvalitet sin veileder. Her finner du relevant informasjon om alle stegene du må gå gjennom før og under søknadsprosessen.
Veileder for byggesøknad
For mindre byggetiltak kan du også bruke veilederen til eByggesøk:
Veileder for mindre tiltak
Send inn søknad
Vi anbefaler at du bruker eByggesøk som gjør søknadsprosessen raskere og enklere.
eByggesøk er en digital veileder og søknadssløsning som hjelper deg som innbygger å finne ut om du må søke om tillatelse til kommunen med ditt prosjekt, og om du kan fylle ut og sende søknaden selv.
I tillegg hjelper eByggesøk deg med både utfylling og innsending av den digitale byggesøknaden - fra nabovarsel til ferdigattest. Det vil bli raskere behandlingstid, mindre feilretting og søknaden er komplett når den leveres.
Det koster 1250 kr å sende inn søknaden gjennom løsningen. Kommunens byggesaksgebyr for å behandle søknaden kommer i tillegg.
Søk digitalt
Du kan også sende inn søknaden på papir. Du må da laste ned relevante skjema, og fylle disse ut manuelt.
Lenker til digital søknad og papirskjema finner du her
I tillegg er det utarbeidet noen papirskjema som gjelder for byggesøknader i Hustadvika. Disse finner du her:
Digitale sjekklister
Du kan bruke sjekklister for å sikre at all nødvendig dokumentasjon følger søknaden. Sjekklistene finner du her
Ta kontakt med oss
Her kan du bestille møte med oss:
Bestill møte med saksbehandlere på byggesak, plan og oppmåling
Kontaktinformasjon til saksbehandlere på byggesaksavdelingen finner du her:
Kontaktinformasjon til ansatte på byggesak