Søknader MÅ sendes inn gjennom en av løsningene som finnes for plan- og byggesaker (se informasjon lengre ned i artikkelen). Søknader som kommer inn via e-post og eDialog sendes i retur.
Hvorfor stenger vi for søknader på e-post og eDialog for ansvarlige søkere?
Vi har nå tatt i bruk et saksbehandlingssystem som heter eByggesak, som er tilrettelagt for å ta imot digitale søknader. Hustadvika kommune ønsker å bidra til å hente ut potensialet som ligger i digitalisering og ny teknologi. Økt digitalisering sikrer mer automatiske prosesser, med direkte overføring av informasjon inn i kommunens byggesaksarkiv, kartløsninger, matrikkeldata og eiendomsregister. I praksis vil endringen redusere manuelt arbeid ved mottak av søknader, og føre til mer komplette søknader. Dette gjør at søker får raskere svar på byggesøknaden.
På Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) sin nettsider finner du informasjon som hvilke søknadsløsninger som er best for deg:
Digitale løsninger for plansaker og byggesøknader - Direktoratet for byggkvalitet
Søknad om tiltak hvor det ikke er nødvendig med ansvarlige foretak, kan fremdeles sendes inn på e-post og gjennom eDialog. Det samme gjelder for søknader hvor det kun søkes om dispensasjon eller unntak for tekniske krav, eller i pågående byggesaker.
Kommunen kan kreve at byggesøknaden sendes inn digitalt
Kommunen kan, etter eForvaltningsforskriften § 3, bestemme at byggesøknader fra profesjonelle må sendes inn gjennom digitale byggesøknader.
Ta kontakt med oss
Her kan du bestille møte med oss:
Bestill møte med saksbehandlere på byggesak, plan og oppmåling
Kontaktinformasjon til saksbehandlere på byggesaksavdelingen finner du her:
Kontaktinformasjon til ansatte på byggesak