Hva får du?
- Du får opprettet en ny selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.
- Du får oppmålt og merket den nye eiendomsgrensen, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig.
- Den nye eiendommen og grensene blir registrert i matrikkelen (eiendomsregisteret) og blir tinglyst.
- Du får tilsendt matrikkelbrev.
Priser:
Denne type søknader behandles i to trinn og dette betyr at det er to avdelinger som sender ut gebyr:
- Gebyr for behandling etter plan og bygningsloven
- Gebyr for behandling av oppmålingsavdelingen
Prisene justeres 1. januar hvert år, etter vedtak i kommunestyret i desember året før.
Det er utarbeidet en samlet oversikt over priser for alle saker innenfor plan, bygge- og delesak, oppmåling og eierseksjonering. Her finner du oversikt over prisene som gjelder for 2025:
Sett inn lenke til vedtatte priser
Slik søker du
1. Bestill naboliste og send nabovarsel.
- Bestill naboliste fra kommunen (nettkjøp)
- Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen.
Naboene skal ha kopi av vedleggene som du sender til kommunen.
2. Fyll ut søknadsskjemaene
Vedlegg som må følge med søknaden:
- kart som viser ønsket grense med avkjørsel, adkomstvei, parkeringsløsning og uteoppholdsarealer i målestokk 1:500 eller 1:1000
- gjenpart med kvittering for nabovarsel (alle relevante punkter må være utfylt, og rette vedkommende må signere nederst på siden)
- ved behov må det være med et følgebrev med redegjørelse for:
- utnyttelsesgrad for både ny og gammel tomt
- eventuelle dispensasjoner (innenfor 100- metersbeltet og i LNF- områder)
- avkjørsels- og parkeringsløsning
- størrelsen på uteoppholdsarealene
- eventuell atkomst over naboeiendom frem til offentlig vei
- eventuelle nabomerknader og dine kommentarer til disse
- eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter
3. Lever søknaden
Lever søknaden til oss elektronisk eller pr post.
Hva skjer videre?
- Søknaden behandles av en saksbehandler etter plan og bygningsloven.
- Du skal få svar på søknaden innen 3 til 12 uker.
Dispensasjonssøknader kan ta lengre tid.
- Du vil motta en faktura på saksbehandlingen av søknaden.
(Husk at dette er kun saksbehandling og at oppmålingsgebyret kommer i tillegg)
- Om tillatelse blir gitt får oppmålingsavdelingen (geodata) automatisk melding om dette.
- Oppmålingsavdelingen har 16 uker på å gjennomføre merking og måling av eiendommen.
Dette bestiller du om samtidig på søknaden ved å krysse av under punkt 4 i søknadsskjemaet.
Fristen på 16 uker løper ikke i vinterhalvåret (fra 1.12 til 31.3)
- Vi vil sende ut varsel minst 2 uker i forkant av oppmålingsforretningen til alle berørte parter.
- På oppmålingsforretningen vil landmåler måle og merke eiendomsgrensene i samsvar med godkjenning, sammen med oppmøtte parter.
- Alle berørte parter vil få tilsendt en protokoll fra oppmålingsforretningen og berørte parter kan komme med merknader innen 2 uker.
- Etter at merknadsfristen har gått ut vil den nye eiendommen bli ført i matrikkelen (eiendomsregisteret)
- Det vil bli sendt melding til Statens Kartverk Tinglysingen for at den nye eiendommen skal få et grunnbokblad(Tinglysing).
- Når den nye eiendommen er tinglyst vil du motta et matrikkelbrev og et bekreftet grunnbokblad som inneholder all informasjon om den nye eiendommen.
- Du vil til slutt få tilsendt oppmålingsgebyret.
Ta kontakt med oss
Her kan du bestille møte med oss:
Bestill møte med saksbehandlere på byggesak, plan og oppmåling
Kontaktinformasjon til saksbehandlere på byggesaksavdelingen finner du her:
Kontaktinformasjon til ansatte på oppmåling og geodata