Feil i kart

Om du finner feil i kartet, eiendomsinformasjon, bygningsinformasjon eller andre geografiske data kan du se hvordan du kan rette det her.

Kommunen er matrikkelmyndighet. Dette vil si at vi har ansvaret for føring og retting av følgende nasjonale databaser:


Retting av ANNEN informasjon i kartet kan rettes til Statens Kartverk eller ved å benytte tjenesten "Rett i kartet".

Eiendom

For retting av feil på eiendom eller informasjon registrert på eiendommen må følgende skjema benyttes:

Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen (PDF, 52 kB)

Husk å legge ved

  • Kart med påtegnede rettinger og underskrift av berørte grunneierne
  • Dokumentasjon (f.eks. skylddeling, gamle kart og lignende)
     

For informasjon registrert i grunnboken må henvendelsen rettes til Statens Kartverk .

Bygning og tiltak (bygg under oppføring)


For retting av feil på bygning, tiltak eller informasjon registrert på bygninger må følgende skjema benyttes:

Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen (PDF, 52 kB)

Husk å oppgi adressen til det aktuelle bygget og legge ved

  • Eventuelt kart med påtegnede rettinger
  • Eventuelt dokumentasjon (f.eks. bygningstegninger, takstrapport eller liknende)

Klage på adresse eller bruksenhetsnummer

Vegnavnet er politisk vedtatt og etter stadnamnlova er det bare skrivemåten av adressenavnet som kan påklages og ikke selve navnevalget. Du får varsel om adressenummeret ditt 3 uker før det blir offisielt vedtatt.

Du kan klage på

  • hvilken veg adresse du skal adresseres til
  • feil i adressenummer eller på bruksenhetsnummer
  • saksbehandlingsfeil


Feil kan meldes fra ved å bruke "Rett i kartet" eller ved henvendelse til oss.

Kommunal- og Privat veg

Norge har en rekke veg-databaser:

  • Vegnett (Ajourholdes av Kommunen)
  • FKB-TraktorvegSti (Ajourholdes av Kommunen)
  • FKB-Veg (Ajourholdes av Kommunen)
  • NVDB (Ajourholdes av Statens Vegvesen)
  • Elveg (Ajourholdes av Statens Kartverk)
    Vbase (Ajourholdes av Statens Kartverk)
     

Alle disse databasene blir sendt inn til Kartverket to ganger i året for ajourhold. Det kan derfor være noe forsinkelse før et nytt vegnavn eller en ny adresse dukker opp i din kartløsning.

Ønsker du å melde fra om ny veg eller fjernet veg bruk "Rett i kartet".
For andre henvendelser ta kontakt med oss. 

Ta kontakt med oss

Her kan du bestille møte med oss:

Bestill møte med saksbehandlere på byggesak, plan og oppmåling

Kontaktinformasjon til saksbehandlere på oppmåling/geodata finner du her:

Kontaktinformasjon til ansatte på oppmåling og geodata