Jeg har fått purring
Når kommunen ikke har mottatt betaling innen forfallsdato, vil du få en purring.
Hva må jeg gjøre?
Hvis du har spørsmål om purringen kan du ta kontakt med oss.
Spør oss
Økonomiavdelingen i Hustadvika kommune hjelper blant annet med:
- Råd om betaling
- Hjelp med nedbetaling
- Veiledning i saker
Vi kan ikke hjelpe med informasjon om fakturagrunnlaget. Da må du ta kontakt med den enkelte avdeling, f.eks. SFO, kommunale eiendomsgebyrer.
Inkasso
Går kravet til inkasso må du betale inkassosalær og forsinkelsesrenter i tillegg til hovedkravet. Går kravet videre til rettslig inndrivelse, kan ytterligere kostnader påløpe.
Slik betaler du inkassokrav
Du mottar et varsel/inkassovarsel eller en betalingsoppfordring fra Hustadvika kommune.
Har du ikke giroen tilgjengelig, kan du betale slik:
- Betal til kontonummer: 3930 09 86440
- Har du ikke KID-nummer må du skrive i meldingsfeltet hvilket saksnummer betalingen gjelder.
Hvis du ikke kan betale innen betalingsfristen
Ta kontakt med oss slik at vi kan vurdere en nedbetalingsavtale eller utsettelse av betaling.
Hva skjer hvis du ikke betaler?
Dersom du ikke betaler frivillig, vil vi starte tvangsinnfordring. Mener du kravet er feil (du bestrider kravet), må du sende en skriftlig klage til oss innen fristen på betalingsoppfordringen. Hvis klagen ikke blir tatt til følge, sender vi saken til behandling i forliksrådet, for å få avgjort om kravet er riktig.
Hvis du ikke har sendt oss en skriftlig klage innen fristen, eller vi har fått medhold i forliksrådet, sender vi en begjæring om utlegg til Namsmannen hvis vi tror vi kan få dekket kravet.
Dette kan medføre:
- Utleggstrekk i lønn/trygd
- Pant i bil
- Pant i bolig
Klage
Har du mottatt en betalingsoppfordring fra Hustadvika kommune som du er uenig i, må du sende en skriftlig klage innen fristen som er oppgitt i brevet.
Klagen skal sendes til:
Hustadvika kommune
Økonomiavdelingen
Tingplassen 1
6440 Elnesvågen