Hjelpemidler

Du kan få låne nødvendige hjelpemidler til deg selv eller andre fra kommunens hjelpemiddellager.

Dette gjelder kun lån av hjelpemidler for en kort tid. 

Dersom du henter noe for andre må du oppgi fullt navn, adresse og fødselsdato til den du henter hjelpemidler for. 

Du kan låne hjelpemidler som:

  • Rullatorer
  • Rullestoler
  • Gåbord/prekestoler
  • Sykesenger
  • Madrasser
  • Arbeidstoler
  • Toalettforhøyere frittstående eller fastmontert
  • Dusjstoler/-krakker
  • Dostoler
  • Badekarbrett/-stoler

Utlånsperiode:

Utlånsperioden er i utgangspunktet tre måneder, men den kan forlenges ved at du ringer oss.

Har du behov for å låne hjelpemidler i mer enn to år, ta kontakt med fysio- og ergoterapitjenesten på telefon: 71268100 eller gjennom appen HelsaMI.

Det er viktig at utstyr som ikke er i bruk leveres tilbake i rengjort stand så snart som mulig, slik at nye brukere får nyte godt av tilbudet.

Hva koster det?

Det koster 111 kr pr hjelpemiddel du låner.

Utkjøring og innhenting av hjelpemiddel til korttidslån koster per 01.01.2024 kr 170. Bistand til å flytte hjelpemidler koster kr 281. Du kan også gjøre avtale om å hente og levere hjelpemidler selv.   

Det er også hit alle hjelpemiddel som er bestilt fra Hjelpemiddelsentralen i Ålesund blir levert.

Har du akutt behov for reparasjon av hjelpemidler utenom åpningstiden?

Gjør dette dersom hjelpemiddel fra NAV hjelpemiddelsentral får en funksjonsfeil eller sammenbrudd som fører til at man blir satt i en nødsituasjon, og dette skjer utenom normal arbeidstid (hverdager kl 8-15:30).

1. Vurder følgende først
  • Er stikk-kontakten og alle plugger ordentlig på plass?
  • Er batteriet ladet?
  • Kan du restarte utstyret? 
2. Ring NAV hjelpemiddel sin akuttvakt om utstyret ikke virker etter å ha fulgt oppskriften i punkt 1:
  • Telefon 91 78 11 22
  • Åpningstid: Kl 15.30-24.00 på hverdager og kl 08.00-20.00 på helg og helligdager.
  • Det er hjelpemiddelsentralen i Troms som tar imot telefonene fra Møre og Romsdal og opp til Finnmark. Dersom problemet ikke kan løses på telefon og det vurderes som akutt, kan du forvente hjelp innen 24 timer. Det er et tilbud og ingen rettighet. 
  • Informasjon om hjelpemiddel og tilrettelegging fra NAV

Kontaktinformasjon

- Sentralbord Hjelpemiddelforvaltningen
E-post
Telefon 91 37 12 03

Telefontid 08:00 - 09:00 og 13:00 - 14:00

Adresse

Setbakken 1
6440 Elnesvågen