Språkaktiviteter i stellesituasjonSpråkaktiviteter i stellesituasjon Begrenset antall unger ved stellesituasjoner og gode kombinasjoner av barn samt godt kjennskap til adferd og språk.Før en steller må en forberede barnet på hva som skal skje. Fortelle at «nå skal vi skifte bleie/ gå på do».Bildesymbol kan brukes for å forberede.Kanskje barnet vil ha med noe på stellerommet, et dyr, bok eller annet. Snakk om det som barnet har med.Sanger, rim og regler på badet og ved stellebordetHverdagssamtalerBilder på veggen av dyr, kroppen osv.Sokketørker (uro) med ulike motiverHa tid til en til en.Benevne, og snakke om det vi skal gjøre.Humor og tøys.Blikkontakt og få barnets oppmerksomhet.Snakke om kroppen, snakke om det er tiss eller bæsj.Bruk av ASK for å synliggjøre handlingsrekkefølge.Tilgjengelighet på veggen med bilde og ASK. Bidrar til å gjøre det lettere for barn med språkvansker/ flerspråk og vikarer å bruke.Begrepstrening.Benevne klesplaggBarnet kan medvirke i stellesituasjonen ved at han/hun kan avslutte leken sin før stell, barnet får klatre opp på stellebordet selv.Ansatte følger barnets fokus under stellesituasjoner. Fokus på barnet og ikke andre ansatte på samme rom.Turtaking, vente på at barnet får mulighet til å svare. Forklare hvordan man vasker hender,Lese bok de som sitter på do/potteKlistremerkepremie. Foreldre kan og få kjennskap til samme rim og regler som brukes i barnehagen.Oppfordre foreldre til å snakke med barna i stellesituasjoner. Sist endret 10.02.2025 10.26