Språkaktiviteter i stellesituasjon

Språkaktiviteter i stellesituasjon 

  • Begrenset antall unger ved stellesituasjoner og gode kombinasjoner av barn samt godt kjennskap til adferd og språk.
  • Før en steller må en forberede barnet på hva som skal skje. Fortelle at «nå skal vi skifte bleie/ gå på do».
  • Bildesymbol kan brukes for å forberede.
  • Kanskje barnet vil ha med noe på stellerommet, et dyr, bok eller annet. Snakk om det som barnet har med.
  • Sanger, rim og regler på badet og ved stellebordet
  • Hverdagssamtaler
  • Bilder på veggen av dyr, kroppen osv.
  • Sokketørker (uro) med ulike motiver
  • Ha tid til en til en.
  • Benevne, og snakke om det vi skal gjøre.
  • Humor og tøys.
  • Blikkontakt og få barnets oppmerksomhet.
  • Snakke om kroppen, snakke om det er tiss eller bæsj.
  • Bruk av ASK for å synliggjøre handlingsrekkefølge.
  • Tilgjengelighet på veggen med bilde og ASK. Bidrar til å gjøre det lettere for barn med språkvansker/ flerspråk og vikarer å bruke.
  • Begrepstrening.
  • Benevne klesplagg
  • Barnet kan medvirke i stellesituasjonen ved at han/hun kan avslutte leken sin før stell, barnet får klatre opp på stellebordet selv.
  • Ansatte følger barnets fokus under stellesituasjoner. Fokus på barnet og ikke andre ansatte på samme rom.
  • Turtaking, vente på at barnet får mulighet til å svare. 
  • Forklare hvordan man vasker hender,
  • Lese bok de som sitter på do/potte
  • Klistremerkepremie. 
  • Foreldre kan og få kjennskap til samme rim og regler som brukes i barnehagen.
  • Oppfordre foreldre til å snakke med barna i stellesituasjoner.