Språkaktiviteter i garderobenSpråkaktiviteter i garderoben Sette av god tid. Å bruke tid er god investering for at barn skal få øve selvstendighet.Det fysiske miljøet. Organiser/ planlegg en garderobe som er lett å manøvrere seg frem i og oversiktlig for barna. Tilrettelegge det fysiske miljøet for selvstendighet.Legge til rette for å unngå kaos, slik at de voksne får være til stede i samtaler med barnDele barna i mindre gruppa.Bevisste voksne som benevner og samtaler med barna om klær, vær, farger og antall.Symboler tilgjengelig.HumorRim og regler, musikk og god stemning. Bruke benevning aktivt gjennom hele påkledningenAktive barn i påkledning. For eksempel "kan du finne støvlene dine?», «hvilken genser vil du ha under dressen?», «hva tror du er lurt å ha på i dag?»Tegn til tale og/eller ASK. Med hensikt å supplere/forsterke det verbale språket med tegn og bilderBruke stemme/toneleie eller sang når beskjeder skal gis.Gjøre påkledning til en lek. For eksempel «hvor skal lua?», «skal vi ha buksa på hodet?», «når jeg åpner øynene skal lua være på hode".Skape forventninger til utetiden. For eksempel «hva kan vi leke med i dag?»Leke med ord/språket, for eksempel «foten skal inn i tunellen» og rim/ sang.Fokus på å hjelpe hverandre. Det skal være lett å spørre om hjelp og enkelt å hjelpeBruke høflighetsfraser aktivt. For eksempel si tusen takk, kan du sende meg.. osv.Ansatte som gode rollemodeller inkluderer også å være gode språkforbilder Turtaking - vente på hjelpHa impulser som inviterer inn til samtale lett tilgjengelig, for eksempel bilde av prosjekt.Tilgjengelige bøker for å fylle evt. ventetid i overganger med barnelitteratur.Foreldresamarbeid - bevisstgjøring på hvor viktig det er å bruke språket. Sist endret 10.02.2025 10.25