Språkaktiviteter i garderoben

Språkaktiviteter i garderoben 

  • Sette av god tid. Å bruke tid er god investering for at barn skal få øve selvstendighet.
  • Det fysiske miljøet. Organiser/ planlegg en garderobe som er lett å manøvrere seg frem i og oversiktlig for barna. Tilrettelegge det fysiske miljøet for selvstendighet.
  • Legge til rette for å unngå kaos, slik at de voksne får være til stede i samtaler med barn
  • Dele barna i mindre gruppa.
  • Bevisste voksne som benevner og samtaler med barna om klær, vær, farger og antall.
  • Symboler tilgjengelig.
  • Humor
  • Rim og regler, musikk og god stemning. 
  • Bruke benevning aktivt gjennom hele påkledningen
  • Aktive barn i påkledning. For eksempel "kan du finne støvlene dine?», «hvilken genser vil du ha under dressen?», «hva tror du er lurt å ha på i dag?»
  • Tegn til tale og/eller ASK. Med hensikt å supplere/forsterke det verbale språket med tegn og bilder
  • Bruke stemme/toneleie eller sang når beskjeder skal gis.
  • Gjøre påkledning til en lek. For eksempel «hvor skal lua?», «skal vi ha buksa på hodet?», «når jeg åpner øynene skal lua være på hode".
  • Skape forventninger til utetiden. For eksempel «hva kan vi leke med i dag?»
  • Leke med ord/språket, for eksempel «foten skal inn i tunellen» og rim/ sang.
  • Fokus på å hjelpe hverandre. Det skal være lett å spørre om hjelp og enkelt å hjelpe
  • Bruke høflighetsfraser aktivt. For eksempel si tusen takk, kan du sende meg.. osv.
  • Ansatte som gode rollemodeller inkluderer også å være gode språkforbilder 
  • Turtaking - vente på hjelp
  • Ha impulser som inviterer inn til samtale lett tilgjengelig, for eksempel bilde av prosjekt.
  • Tilgjengelige bøker for å fylle evt. ventetid i overganger med barnelitteratur.
  • Foreldresamarbeid - bevisstgjøring på hvor viktig det er å bruke språket.