Språklig bevissthet | 0-2 år | Rette barnets oppmerksomhet mot språk og mening, og legge til rette for tidlig erfaring med språkets rytme og lyder. | • Den voksne etablerer felles oppmerksomhet med barnet gjennom blikk, peking, pekebøker, sanger og regler.
• Gi tydelig respons på barnets forsøk på å bruke språk, vis at det er meningsfylt å bruke lyder.
• Imiter, utvid og konkretiser barnets språklige ytringer.
• Tilpass språket til barnets nivå, og bruker tydelig, langsom og variert tale.
• Den voksne tolker barnets uttrykk/initiativ og setter ord på det, for eksempel ved å benevne det barnet peker på eller viser interesse for.
• Den voksne bruker selvsnakk, og kommenterer egne handlinger med ord. | • Imitere barnets lyder: «ba-ba», «ma-ma»
• Lek med lydord: «voff, voff», «brrr». «mø».
• Bruke lydleker som rangler, bjeller og musikkinstrument.
• Synge sanger med enkle bevegelser, gjenta sanger ofte.
• Bruke rim og regler.
• Peke og sansebøker. |
| 3-4 år | Gi barna erfaring med språkets form og lydstruktur. | • Voksne som legger til rette for lek med rim, rytme og stavelser
• Den voksne tolker barnets uttrykk/initiativ og setter ord på det, for eksempel ved å benevne det barnet peker på eller viser interesse for.
• Den voksne bruker selvsnakk, og kommenterer egne handlinger med ord.
• Den voksne gir barnet konkrete erfaringer med objekter og situasjoner som støtter begrepsforståelse. | • Lydlotto.
• Rimstafett: barn sier ord som rimer med et gitt ord.
• Lydjakt i naturen: finn ting som lager lyd (vann, blader, pinner).
• Lage egne små bøker med rim og tøyseord.
• Klapp stavelser. |
| 5-6 år | Få forståelse for og bli bevisst at språket kan deles opp i lyder og strukturer. | • Fokus på å lytte ut lyder og bokstavlyd i eget navn og ord.
• Sammenligne ord og lyder.
• Bevisst bokstavinnføring. | • Finn ord som begynner med samme lyd.
• Lage egne rimhistorier eller dikt.
• Bokstavlyd-bingo med korte ord fra barna sine navn. |
Begrepsarbeid og ordforråd | 0-2 år | Utvide begrepsforståelse gjennom sansebaserte erfaringer. | • Benevne, bruke konkreter, gjenta og forklare. Bruke hverdagssituasjoner aktivt.
• Ansatte som bruker presis benevning, i stedet for “den” eller “der”.
• Ansatte som bekrefter det barnet formidler på en grammatisk riktig måte. | • Pekebøker og bildebøker: Bruk av enkle bøker der barna og den voksne benevner bilder sammen.
• Sang, rim og regler: Gjentakende språkleker som fremmer lyd- og ordforståelse.
• Bruk av konkreter: Ord knyttes til gjenstander barna kan se og ta på.
• Kropp og handling: Språk støttes med mimikk, gester og handling for å tydeliggjøre betydning.
• Gjentakelse: Hyppig repetisjon av ord og begreper i ulike sammenhenger. |
| 3-4 år | Skape forståelse for grunnleggende begreper og motsetninger. | • Sortere, sammenligne, benevne og konkretisere. Bruke visuelle støtter og bevegelser.
• Ansatte som bruker presis benevning, i stedet for “den” eller “der”.
• Ansatte som bekrefter det barnet formidler på en grammatisk riktig måte. | • Temasamlinger.
• Sorteringslek (Villkatten, memory osv.)
• Bruk av konkreter.
• Bruk av visuell støtte.
• Bevegelseslek. |
| 5-6 år | Bygge opp et rikt ordforråd som grunnlag for tenkning og samtale. | • Bruke temaer og erfaringer til å utvide språk.
• Bruke samtaler strategisk, forklare ord.
• Voksne som beskriver egne og barnets handlinger, bruker språket aktivt.
• Introdusere nye begreper gjennom lek, prosjekter og bøker.
• Oppmuntre barna til å beskrive, fortelle og forklare. | • Temalek med begrepsfokus: bruke konkreter og visuell støtte til temaer som butikk, restaurant, byggeplass, sykehus, flyplass.
• Eventyr- og fortellingskasser: gjenstander og bilder knyttet til kjente eventyr som barna kan bruke til å gjenfortelle og utvide fortellingen med nye begreper.
• Sorterings- og kategoriseringslek: dele opp ting etter størrelse, farge, funksjon og sted de hører hjemme.
• Bruk av synonymer og antonymer: samtaler og lek med motsatsord («stor–liten», «varm–kald»).
• Lage egne bøker/plakater: barna lager små bøker eller veggplakater med ord og bilder fra prosjekter i barnehagen. |
Språkutviklende samtaler | 0-2 år | Erfare turtaking, lytting og samtale. | • Voksne kommenterer og svarer på barns lyder og uttrykk. Bruke ansikt, blikk og stemmeleie aktivt.
• Den voksne legger til rette for turtaking i hverdagssituasjoner eller i sanger som inviterer til respons. | • Snakk med barnet under stell, måltid og påkledning – «Nå tar vi på sokkene dine».
• Pek og benevn ting i bøker og omgivelser.
• Snakkepose med konkrete gjenstander barnet kan kjenne på og utforske.
• Gjenta og utvid barnets ord: «Bil» → «Ja, en rød bil som kjører fort!» |
| 3-4 år | Bruke språket for å uttrykke behov, tanker og opplevelser. | • Bruke språket til å uttrykke behov, tanker og opplevelser.
• Voksne stiller åpne spørsmål og tilpasser nivået til barnet.
• Aktiv bruk av ordvalg og begreper.
• Bruk av språket til å benevne følelser og bygge relasjoner/vennskap. | • Bruk «Hvorfor tror du det?» eller «Hva skjedde så?» i lek og hverdag.
• Ha temabilder eller bildebøker som utgangspunkt for samtale.
• Snakkepose med bilder/konkreter som stimulerer fantasi.
• Lag små fortellinger sammen (f.eks. «Vi lager en historie om dette bildet»).
• Bruk garderoben og måltidet som språkrom: «Hvem sitter ved siden av deg?». |
| 5-6 år | Delta i samtaler, uttrykke følelser og meninger. | • Delta i samtaler, uttrykke følelser og meninger.
• «Fortell meg mer»-strategi, undring og filosofiske samtaler.
• Bruk av metaforer og nyanser. | • Fortellingsrunde: barna får tur til å fortelle fra egen opplevelse eller fantasihistorie.
• Bruk refleksjonsspørsmål: «Hva ville skjedd hvis…?» eller «Hvordan tror du hun følte seg?» |
Språk i lek | 0-2 år | Utforske språk gjennom samspill og enkle
lekhandlinger. | • Imitere barnets språklyder og utvide dem til ord og korte setninger.
• Benevne handlinger og gjenstander kontinuerlig i leken.
• Følge barnets initiativ og bygge videre på det.
• Bruke rytme, rim og sanger i leken.
• Legge til rette for lek i små grupper hvor barnet kan få språklig respons. | • Pekebøker, puttekasser og stableklosser med navn og farger.
• Enkle rollelekselementer som kopp, skje, dukke, kosedyr.
• Sang- og rimlek med bevegelser.
• Bruke konkreter som ball, bil, bamse til å benevne handling («bamse hopper»).
• Lage små lekestasjoner som inviterer til samspill (f.eks. kjøkkenkrok). |
| 3-4 år | Bruke språk aktivt i rollelek og samhandling. | • Modellere rollelek-dialoger.
• Være en medlekende voksen som utvider barnas replikker.
• Hjelpe barna til å forhandle roller og regler gjennom språk.
• Støtte begrepsutvikling ved å innføre nye ord i lek.
• Oppmuntre barn til å fortelle historier knyttet til lekemateriale. | • Butikklek med penger, handleliste og varer.
• Utkledningskoffert med yrkesklær (lege, brannmann og frisør).
• Dukkehus eller smådyrfigurer med tilbehør.
• Rollelekstøttekort med bilder av roller og handlinger.
• Språklek som «Hva skjer nå?» der barna lager små fortellinger i leken. |
| 5-6 år | Utvikle samhandlingsspråk og forhandling i lek. | • Legge til rette for temalek som krever planlegging og forhandling.
• Bruke komplekse språkhandlinger: forklare, argumentere og gi instruksjoner.
• Støtte bruk av begreper knyttet til tid, rom og årsakssammenheng.
• Oppmuntre barna til å skape egne fortellinger og dramatisere dem.
• Være en aktiv lytter som stiller åpne spørsmål og inviterer til refleksjon. | • Temalek med rekvisitter (menyer, billetter, kassaapparat, kart).
• Dramatisering av eventyr eller selvlagde historier.
• Temakasser med konkrete gjenstander (legeveske, byggesett, flyplass).
• Fortelle- og intervjukort som barna kan bruke i leken.
• Spill og samarbeidsleker med regler som krever turtaking og forklaringer.
• Kims lek. |
Litteratur og leseglede | 0-2 år | Vise interesse for bøker og skape positive leseopplevelser. | • Bruke enkle historier og bøker med repetisjon.
• Synge og lese kombinert.
• Bruke pekebøker som utgangspunkt for samtale. | • Sangbøker og sangkort: Bruke enkle sangbøker og sangkort for å skape gjenkjennelse, glede og støtte tidlig språkutvikling.
• Konkreter under lesestunden: Bruke konkreter og gjenstander knyttet til handlingen i boka for å gjøre teksten mer forståelig.
• Snakke ut fra bilder i boken: Stoppe opp ved bildene, benevne og samtale om det barna ser.
• Gjentagelse: Lese de samme bøkene og synge de samme sangene flere ganger for å styrke språkforståelsen og opplevelsen av trygghet. |
| 3-4 år | Forstå og gjenkjenne handling i tekst og bilder. | • Voksne som stiller åpne spørsmål, oppmuntrer barnet til å dele sine tanker, og knytter innholdet i boken til barnets egne erfaringer.
• Voksne som legger til rette for gjenfortelling og repetisjon
• Legge til rette for å snakke og undre seg om bilder og handlinger. | • Lesegrupper: Organisere små grupper hvor barna får mer tid og nærhet til litteraturen og den voksne.
• Snakke med barna om det man leser: Stille åpne spørsmål og invitere barna til å reflektere over innholdet i teksten.
• Dramatisere boken man leser: Bruke lek og enkle dramatiseringer for å skape engasjement og forståelse.
• Ta med seg eventyret ut: La barna møte litteraturen i ulike sammenhenger, f.eks. ved å henge opp bilder fra boka ute eller skape små miljøer inspirert av teksten.
• Gjentagelse: Bruke repetisjon som en bevisst strategi for å styrke begrepsforståelse og opplevelse. |
| 5-6 år | Stimulere barnets forståelse av historier og evne til å gjenfortelle handling. | • Bruke før-, under- og etterlesing.
• Involvere barna aktivt i tekstforståelse.
• Samtale om følelser og karakterer.
• Oppmuntre til refleksjon og undring under lesing. | • Dikte opp sammen med barna: Invitere barna til å skape egne fortellinger med utgangspunkt i bildene i boka.
• Dramatisere boken sammen med barna: La barna delta aktivt i dramatiseringen, både i rollelek og ved å lage enkle rekvisitter.
• Ha tema om boken: Knytte litteratur til større prosjektarbeid, f.eks. Hakkebakkeskogen, hvor ulike aktiviteter integreres.
• Ta med barna på biblioteket: Gi barna erfaring med å bruke bibliotek, velge bøker og oppleve fellesskap rundt litteratur. |
Narrative ferdigheter | 0-2 år | Begynne å forstå sammenheng mellom handlinger. | • Imiter barnets uttrykk og bygg korte små historier ut fra barnets handlinger.
• Beskriv handlingene som skjer i lek og hverdagssituasjoner.
• Bruk bilder eller objekter som utgangspunkt for fortelling. | • Historietråd: Bruk en enkel fortelling, hvor en peker eller plukker objekter i rekkefølge som illustrerer handlingen.
• Bildekort: Enkle bilder som viser handling, dyr eller gjenstander som barnet kan sette i rekkefølge.
• Objektfortelling: Bruk dukker, biler eller figurer, og fortell små historier ut fra barnets lek.
• Lyder og rytme: Lag små lydsekvenser som følger handlingen i en historie (eks. dyrelyder, billyder). |
| 3-4 år | Utvikle evnen til å gjenfortelle enkle hendelser og historier med sammenheng. | • Modellere gjenfortelling av hendelser.
• Still åpne spørsmål om handlinger og årsak–virkning.
• Bruk bilder, fortellerkort og daglige opplevelser som utgangspunkt. | • Historietråd med terning: Lag en stor terning med bilder på hver side (person, sted, gjenstand og handling). Barna kaster terningen og lager små historier basert på bildet.
• Sekvenskort: Kort med handlinger som barna skal sette i riktig rekkefølge.
• Fortelle-bilder: Barn får et sett bilder og lager en enkel historie ved å ordne bildene.
• Rollespill: Lek ut historier med dukker, figurer eller kosedyr. La barna bestemme handling og replikker. |
| 5-6 år | Delta i og skape egne fortellinger med
sammenheng, karakterer og handling
| • Oppmuntre barna til å lage egne historier med begynnelse, midt og slutt.
• La barna dramatisere historier med medelever.
• Gi mulighet for å gjenfortelle og reflektere over tekst og lek. | • Historieterning: Terning med flere sider med ulike elementer (karakter, sted, gjenstand, hendelse). Barn lager egne historier med tre eller flere terningkast.
• Historiekjede: Barna lager en felles historie, hvor hver person legger til ett avsnitt om gangen.
• Dramatisering: Barna dramatiserer historier fra bøker, egne fortellinger eller daglige opplevelser.
• Fortellingskort og bildebank: Kort med situasjoner, karakterer, gjenstander eller handlinger som barna trekker for å lage kreative historier.
• Illustrere: Forbered en enkel bok hvor barna skriver eller tegner egen historie og forteller den til gruppen. |