| Lekerom/lekeområder | Inspirerende utstyr. Godt utvalg av leker og materiell
tilpasset barnas interesser | Skaper gode relasjoner, åpner for god samtale, stimulerer sosialt og språklig samspill | 
| Bøker/lesekrok | Tilgjengelige bøker med ulike tema, skjermet lesekrok, høytlesing, samtaler, felles undring | Skape nysgjerrighet, begrepsutvikling, utvider kunnskap, fremmer relasjoner | 
| Tilgjengelig materiale | Bøker, konkreter, bilder, sanger, rim, regler lett tilgjengelig i miljøet | Språkmotiverende, stimulerer til gjenkjenning, struktur og språkglede | 
| Spill og spillområde | Spill lett tilgjengelig, voksne deltar aktivt, regler forklares tydelig | Trener turtaking, dialog, sosial kompetanse og begrepsforståelse | 
| Hverdagssamtalen | Benevne og bruke snakkebilder,
ASK/symbol i blant annet måltid- og garderobesituasjoner. | Få frem barnets stemme
Øvelse på dialog
Styrke kommunikative ferdigheter
Øve på å lytte til andre | 
| Kreativt område / verksted | Tilgang til udefinert materiale, barns skapelser synlige, metodefrihet | Kognitiv og begrepsmessig stimulering, bygger identitet og selvfølelse, skaper undring | 
| Kreative prosesser | Udefinert materiale
Tilgjengelig materiale
Metodefrihet og barneskapt | Begrepsutvikling
Skaper gode samtaler 
Kognitivt stimulerende 
Skaper undring og nysgjerrighet
Skaper identitet og mestring
Bygger selvfølelse | 
| ASK / visuell støtte | Bruk av bilder, tematavler, symboler (ASK), tilgjengelig i hele miljøet | Støtter forståelse og uttrykk, gir mulighet for å ta valg, gir et ekstra språk | 
| Tilstedeværelse (romfølelse) | Rolige og tydelig definerte rom, trygg
  struktur | Skaper trygghet og forutsigbarhet som
  støtter språklig deltakelse | 
| Tilgjengelighet | Alt materiell plassert slik at barna selv kan hente og bruke det | Fremmer selvstendighet og initiativ til språkbruk |