| Lekerom/lekeområder | Inspirerende utstyr. Godt utvalg av leker og materiell
tilpasset barnas interesser | Skaper gode relasjoner, åpner for god samtale, stimulerer sosialt og språklig samspill |
| Bøker/lesekrok | Tilgjengelige bøker med ulike tema, skjermet lesekrok, høytlesing, samtaler, felles undring | Skape nysgjerrighet, begrepsutvikling, utvider kunnskap, fremmer relasjoner |
| Tilgjengelig materiale | Bøker, konkreter, bilder, sanger, rim, regler lett tilgjengelig i miljøet | Språkmotiverende, stimulerer til gjenkjenning, struktur og språkglede |
| Spill og spillområde | Spill lett tilgjengelig, voksne deltar aktivt, regler forklares tydelig | Trener turtaking, dialog, sosial kompetanse og begrepsforståelse |
| Hverdagssamtalen | Benevne og bruke snakkebilder,
ASK/symbol i blant annet måltid- og garderobesituasjoner. | Få frem barnets stemme
Øvelse på dialog
Styrke kommunikative ferdigheter
Øve på å lytte til andre |
| Kreativt område / verksted | Tilgang til udefinert materiale, barns skapelser synlige, metodefrihet | Kognitiv og begrepsmessig stimulering, bygger identitet og selvfølelse, skaper undring |
| Kreative prosesser | Udefinert materiale
Tilgjengelig materiale
Metodefrihet og barneskapt | Begrepsutvikling
Skaper gode samtaler
Kognitivt stimulerende
Skaper undring og nysgjerrighet
Skaper identitet og mestring
Bygger selvfølelse |
| ASK / visuell støtte | Bruk av bilder, tematavler, symboler (ASK), tilgjengelig i hele miljøet | Støtter forståelse og uttrykk, gir mulighet for å ta valg, gir et ekstra språk |
| Tilstedeværelse (romfølelse) | Rolige og tydelig definerte rom, trygg
struktur | Skaper trygghet og forutsigbarhet som
støtter språklig deltakelse |
| Tilgjengelighet | Alt materiell plassert slik at barna selv kan hente og bruke det | Fremmer selvstendighet og initiativ til språkbruk |