Kort om arbeidet med språkplan for barnehagene

Språket bidrar til å forme vår identitet, oppleve fellesskap med andre mennesker og føle tilhørighet i samfunnet.

Språktilegnelsen er biologisk betinget, og barn er født med en iboende evne til å utvikle og anvende språket. 

Det er likevel en forutsetning at barn må være i et språklig miljø med gjensidig kommunikasjon og hvor barnets språklige uttrykk tolkes og forsterkes for at de skal tilegne seg en god språkutvikling. Språkarbeid blir dermed et sentralt fokusområde innenfor både barnehage og skole. Begge institusjonene skal gi omsorg og være en støtte i barns lek, læring og danning.

Kommunale og private barnehager i Hustadvika kommune har barnehageåret 2024/2025, sammen med PPT og opplæringssenteret et felles utviklingsarbeid hvor vi skal utarbeide en felles plan for hvordan det jobbes med språk i barnehagene. Høgskolen i Volda er samarbeidspart i arbeidet. De leder prosessen med å utvikle språkplanen, og bidrar faglig i utviklingsarbeidet.

Hovedmålet med planen er å ivareta en inkluderende praksis, og et likeverdig tilbud til barna i Hustadvikas barnehager.