TRAS - tidlig registrering av språk

En metode for observasjon av språk i daglig samspill.

Materiellet er utviklet til bruk i barnehager og består av en fagbok, observasjonsskjema og tiltaksperm.

Representerer en faglig forståelsesramme som omtaler åtte ulike språkområder.

Det Blå området omhandler; Samspill, Kommunikasjon og Oppmerksomhet og er nært knyttet opp mot bruks siden av språket

Det Røde området består av; Språkforståelse og Språklig bevissthet og representerer innholdssiden og bevisstheten om språket. Språkforståelse handler om hva barnet begriper av begreper, sammen med språklig bevissthet.

Det Grønne området er; Uttale, Ordproduksjon og Setningsproduksjon, som er formsiden av språket. Språkets formside refererer til hva barnet produserer av setninger, ord og uttale.

TRAS observasjonen sikrer dermed at en viss bredde av barns språk blir fanget opp, samtidig som en dybde sikres ved at TRAS har flere observasjonspunkter innen hvert område og for hver alder.

For flerspråklige barn som nettopp har begynt sin norskinnlæring, kan TRAS uten aldersmarkering brukes. Når barnet har kommet et stykke på vei i andrespråksutviklingen, kan TRAS med aldersmarkeringer benyttes.

TRAS | statped.no 

Oppfølgingstiltak

Ressursteam skal benyttes i sammenheng med oppfølging av barn. Se veilederen for ressursteam barnehage for arbeidet i ressursteam.

Når det er samtykke til at barnehagen gjennomfører en TRAS kartlegging skal følgende hensyntas:

Pedagogen har ansvar for at kartleggingen følges opp med relevante tiltak. Pedagogisk leder avtaler ny foreldresamtale for oppfølging etter språkkartleggingen. I samtalen skal pedagogisk leder informere foreldrene om hvordan hun/han har tolket resultatene. Legg kun frem det en har sett og gi en vurdering av barnets behov for videre oppfølging:

a) Barnet har ikke behov for ekstra språkstøtte: Barnet får ordinær språkstimulering.

b) Barnet har behov for ekstra språkstøtte: En plan for ekstra språkstøtte utarbeides i samarbeid med foreldrene. Planen beskriver tiltak i barnehagen og hva foreldrene kan bidra med.

Øvrig personal som arbeider med barna informeres om tiltakene.

Pedagogisk leder observerer og stimulerer barnets språkutvikling kontinuerlig, vurderer om igangsatte tiltak har hjulpet barnet og informerer foreldrene underveis. Sammen med foreldrene diskuteres behov for eventuelt nye og/eller endrede tiltak.

Barnet kan ha behov for annen hjelp og henvises til ny vurdering av relevant faginstans. Ved ytterligere bekymring for barnets språkutvikling skal en henvendelse til relevant faginstans vurderes sammen med foreldre i tråd med kommunens henvisningsrutiner. En slik henvendelse krever eget samtykke.

Aktuell instans å samarbeide med er PPT og opplæringssenteret.