Hvordan kan vi best finne ut hvordan det står til med flerspråklige barns språkutvikling? Hva er det viktig å kartlegge og hvordan bør vi gjøre det?
Når barn tilegner seg flere språk, vil språkene gjensidig påvirke og understøtte hverandre. Alle språkene barnet bruker, må derfor betraktes som verdifulle ressurser i den samlede språkutviklingen. Barnets ferdigheter på morsmålet er av grunnleggende betydning både for kognitiv utvikling, forståelse av omverdenen og for tilegnelsen av norsk språk. Kunnskap om barnets morsmål gir et nødvendig grunnlag for å vurdere språkutviklingen helhetlig, og for å skille mellom normale variasjoner i flerspråklig utvikling og mulige språkvansker. En slik helhetlig tilnærming er avgjørende for å kunne planlegge og iverksette pedagogiske tiltak som støtter barnets språk- og læringsutvikling på begge språk.
Foresatte er en viktig ressurs for å innhente informasjon om barnets språklige erfaringer. Samtale med foresatte bør gjennomføres med bruk av tolk. Under er ressurser en kan bruke i informasjonsinnhentingen: