Barnets interesser
|
Bruk barnets interesser som inngangsport til språk. Er barnet opptatt av dinosaurer, tog eller Kaptein Sabeltann? Finn bøker om emnet, lek rollelek, eller besøk et sted dere kan se på det som barnet interesserer seg for – og snakk om det. Når barnet er engasjert, lærer det også avanserte ord og begreper lettere.
|
Lek med språket
|
Finn på tulleord, rim og regler. Hva rimer på “fis”? Snakk med rare aksenter eller lek med ord som høres like ut. Dette utvikler barnets språklige bevissthet og er samtidig veldig gøy.
|
Sang, rim og regler
|
Sanger som “Bjørnen sover” og “Ro, ro til fiskeskjær” krever lite, men gir mye språkstimulering. Rim og regler utfordrer uttale, rytme og forståelse – og skaper morsomme stunder sammen.
|
Vær en god forteller
|
Når du leser eller forteller for barnet, bruk ulike stemmer, ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Dette gjør historien levende og inviterer barnet til å bli en aktiv deltaker i samtalen. Spør barnet om ting som skjer i boka – og knytt innholdet til barnets egne erfaringer. Har barnet opplevd noe lignende? Har barnet også en ball hjemme, akkurat som i boken?
|
Les for barnet
|
Tilby både pekebøker og skjønnlitterære bøker. La barnet følge med på illustrasjoner og vær nær fysisk (gjerne på fanget). Unngå å forenkle språket – mange barnebøker inneholder rikere ordforråd enn dagligtale.
|
Still åpne spørsmål
|
Bruk åpne spørsmål som krever mer enn ”ja” eller ”nei” til svar. Ved å stille spørsmål som “Hva tror du skjer nå?” eller “Hva ville du gjort hvis du var den figuren?”, oppmuntres det til lengre svar og barnets resonnering og fortellerkompetanse utvikles.
|
Utvid det barnet sier
|
Bruk barnets utspill som et utgangspunkt. Når barnet sier “Ola lese”, kan du svare: “Vil du at jeg skal lese for deg? Hva har du lyst til å lese?” Slik støtter du barnet i å utvikle mer fullstendige setninger og bygger videre på det språket barnet allerede bruker.
|
Felles fokus i hverdagen
|
Bruk daglige situasjoner som måltider,
bilturer, bleieskift og påkledning som anledninger til felles oppmerksomhet
og samtale. Benevn det dere gjør og ser: “Nå skjærer jeg opp eplet”, “Se, der
flyr en fugl!” Når voksne og barn deler fokus, styrkes språk og samspill. Vær
bevisst på skjermbruk – når barn og voksne er opptatt av hver sin skjerm,
forsvinner mulighetene for felles opplevelser og språkutvikling i øyeblikket.
|