Foreldresamarbeid om språk

Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver har barnehage og hjem et felles ansvar for barnets utvikling og trivsel (RP, 2017 s.29). I samarbeid kan barnehage og hjem både inspirere og videreføre det gode språkarbeidet, og sammen sørge for at barnet får mulighet til en variert tilnærming og språkstimulering.  

Det er derfor viktig for barnets språk språkarbeidet at nødvendig at det etableres et godt og trygt samarbeid mellom barnehage og hjem.   

Foreldresamarbeid barnehage-hjem

Foreldresamarbeid barnehage-hjem
Språkområde Mål God praksis
Bevistgjøring Etablere et godt foreldresamarbeid tidlig Tydelig på hva som er barnehagens samfunnsmandat og rammer (skape realistiske forventninger) Startsamtale, barnehagebesøk, velkomstbrev, utveksle informasjon om barnet fra foreldre/foresatte og ev. Andre instanser (helsestasjon, lege, PPT, barnevern, ev, annen barnehage osv)
Veiledning Introdusere både formelle og uformelle samtaler Felles mal for foreldresamtaler, utveksle informasjon og vurderinger knyttet til barnets helse, trivsel, utvikling og læring
Informasjon Pedagogisk dokumentasjon Planer, bilder, teori, rammeplan, årsplan.

Foreldresamarbeid - språkaktiviteter til hjemmet

Foreldresamarbeid - språkaktiviteter til hjemmet
Språkaktivitet Mål
Barnets interesser Er barnet lidenskapelig opptatt av hester, tog, dinosaurer eller Kaptein Sabeltann? Bruk interessen for alt den er verdt. Kanskje er en bok om emnet mye mer spennende enn alle andre? Gå inn i rollelek, besøk et sted dere kan se på det som barnet interesserer seg for – og snakk om det. Det er utrolig hvor avanserte ord og fakta barn kan lære når emnet engasjerer!
Lek med språket Hva rimer på fis? Finn på tulleord, finn ord som ligner på hverandre eller snakk med engelsk eller fransk aksent. Språk er gøy!
Sang, sangleker, rim og regler Dette er gøy og språkstimulerende på en og samme tid. Noen sanger, som ”Bjørnen sover”, er det lett å delta i, for det krever lite av barnet. ”Ro, ro til fiskeskjær”, hauk og due og de ti små indianerne er også gode eksempler dere kan prøve ut selv. Og husker du den der Ibsens ripsbusker? Mange barn vil fryde seg over at også mamma og pappa snubler litt i ordene. Og fem flate flyndrer på et flatt fat – si det fort mange ganger!
Vær en god forteller Når du leser eller forteller for barnet ditt, vær engasjert og fortell levende. Kan figurene i boka få ulike stemmer? Bruk mimikk, ansiktsuttykk og kroppsspråk. Jo mer involvert barnet blir, jo større er sjansen for at det selv ønsker å fortelle egne historier. Dessuten stimulerer en god fortellerstund ofte til flere. Flere studier viser sammenheng mellom tidlige erfaringer med bøker og lesing, og barns språklige, og senere skriftspråklige utvikling. Bruk også boken til mer enn å lese historien i den. Kan noe i boken relateres til barnets hverdag? Har barnet opplevd noe lignende? Har barnet også en ball hjemme, akkurat som i boken?
Les for barnet Boktilbudet bør bestå både av pekebøker og skjønnlitterære bøker. Velg bøker tilpasset barnets alder, men gi gjerne barnet noen utfordringer også. Ha gjerne barnet på fanget når du leser, så dere ser illustrasjonene sammen. Unngå å forenkle språket i bøkene – selv barnebøker inneholder flere sjeldne ord enn de vi bruker i dagligtale. Det er vanskelig å lære ord en ikke har hørt.
Still gode spørsmål Bruk åpne spørsmål som krever mer enn ”ja” eller ”nei” til svar. Ofte undervurderer vi barnas evne til å svare på mer avanserte spørsmål. Det kan også være fint å stille spørsmål uten fasitsvar; Hva tror du fuglene tenker? Hva vil du bli når du blir voksen? Hva tror du skjedde etterpå med figurene i boken?
Utvid det barnet sier Bruk barnets utspill som et utgangspunkt. Hvis barnet sier ”Ola lese”, kan du svare. ”Har du lyst til å lese Ola? Hva skal vi lese da?” Da snur du ytringen til riktig språklig form – den barnet selv skal bruke, i fullstendige setninger

Hentet fra:  

Dette kan du gjøre for å stimulere barnets språkutvikling | Babyverden.no