Det fysiske språkmiljøet

Hva er viktig for å skape et godt fysisk språkmiljø i barnehagene, hvordan gjør vi det og hvorfor?

Det fysiske språkmiljøet i barnehagen
Fysiske element Hvordan tilrettelegge? Hvorfor viktig for barnas språkutvikling?
Lekerom/lekeområder Inspirerende utstyr Godt utvalg av leker og materiell tilpasset barnas interesser Skaper gode relasjoner, åpner for god samtale, stimulerer sosialt og språklig samspill
Bøker/lesekrok Tilgjengelige bøker med ulike tema, skjermet lesekrok, høytlesing, samtaler, felles undring Skape nysgjerrighet, begrepsutvikling, utvider kunnskap, fremmer relasjoner
Tilgjengelig materiale Bøker, konkreter, bilder, sanger, rim, regler lett tilgjengelig i miljøet Språkmotiverende, stimulerer til gjenkjenning, struktur og språkglede
Spill og spillområde Spill lett tilgjengelig, voksne deltar aktivt, regler forklares tydelig Trener turtaking, dialog, sosial kompetanse og begrepsforståelse
Hverdagssamtalen Snakkebilder ASK/symbol Måltid Garderobe Benevne Få frem barnets stemme Øvelse på dialog Styrke kommunikative ferdigheter Øve på å lytte til andre
Kreativt område / verksted Tilgang til udefinert materiale, barns skapelser synlige, metodefrihet Kognitiv og begrepsmessig stimulering, bygger identitet og selvfølelse, skaper undring
Kreative prosesser Udefinert materiale Tilgjengelig materiale Metodefrihet og barneskapt Begrepsutvikling Skaper gode samtaler Kognitivt stimulerende Skaper undring og nysgjerrighet Skaper identitet og mestring Bygger selvfølelse
ASK / visuell støtte Bruk av bilder, tematavler, symboler (ASK), tilgjengelig i hele miljøet Støtter forståelse og uttrykk, gir mulighet for å ta valg, gir et ekstra språk
Tilstedeværelse (romfølelse) Rolige og tydelig definerte rom, trygg struktur Skaper trygghet og forutsigbarhet som støtter språklig deltakelse
Tilgjengelighet Alt materiell plassert slik at barna selv kan hente og bruke det Fremmer selvstendighet og initiativ til språkbruk