Det fysiske språkmiljøet

Hva er viktig for å skape et godt fysisk språkmiljø i barnehagene, hvordan gjør vi det og hvorfor?

Det fysiske språkmiljøet i barnehagen
Hva er viktig? Hvordan tilrettelegge? Hvorfor er dette viktig for barnas språkutvikling?
Gode lekemiljø Inspirerende utstyr Godt utvalg av leker og materiell Tuftet på barnas interesser Skape den gode leken og gode relasjoner Det åpner for den gode samtalen
Bøker Tilgjengelige bøker med ulike tema Høytlesing i fellesskap Skjermet lesekrok Samtale rundt boken Felles undring Skape nysgjerrighet Utvide kunnskap om konkrete tema Begrepsutviklende Relasjonsskapende
Sang, rim og regler Tilgjengelig materiale Samlingsstund I små grupper I spontane situasjoner Ved måltid Gjentagende aktivitet Språkstimulerende Språkmotiverende Skaper glede og fellesskap
Spillaktiviteter Invitere til spill under frilek Aktiv deltagelse fra voksne Gjennomgang av spillets regler Turtaking Øve seg på både å tape og vinne Styrking av sosial kompetanse Samtale om spillet
Hverdagssamtalen Snakkebilder ASK/symbol Måltid Garderobe Benevne Få frem barnets stemme Øvelse på dialog Styrke kommunikative ferdigheter Øve på å lytte til andre
Utviklingsarbeid Aksjoner Refleksjon Årshjul Styrernettverk Samarbeid med andre barnehager/instanser Ressursteam Personalmøter Avdelingsmøter Faglig oppdaterte og reflekterte voksne gir barna et mer stimulerende språk og et språk i utvikling. Nytenkning gagner barnas språk
Kreative prosesser Udefinert materiale Tilgjengelig materiale Metodefrihet og barneskapt Begrepsutvikling Skaper gode samtaler Kognitivt stimulerende Skaper undring og nysgjerrighet Skaper identitet og mestring Bygger selvfølelse
Tilstedeværelse
Tilgjengelighet
Et visuelt språk Bruk av bilder Bruke tematavler Bruk av ASK Skaper bevissthet Øver på evnet til å ta egne valg Et ekstra språk for å kunne bestemme seg