Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Barn lærer språk best gjennom å være språklig aktive. (Rammeplanen)
Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. De ansatte har ansvar for at alle barna blir med i språklige aktiviteter, både små og store barnehagebarn og barn med ulike språklige ferdigheter. De voksne må legge til rette for at alle får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for egne tanker og for å uttrykke egne meninger og følelser.
Vi tar bl.a. i bruk:
- Språkutviklende samtaler
- Språkutviklende fortellinger
- Bruk av språk i barnas aktiviteter og opplevelser
- Språktilegnelse gjennom lek
- Bøker og språklig bearbeiding av innholdet
- Arbeid med ord og begrepsforståelse
- Språklig bevissthet og skriftspråkstimulering
- ASK
Personalet i våre barnehager skal:
- Være tilstede, lyttende og oppmerksomme i fht barns ulike uttrykksformer
- Anerkjenne og bekrefte barns ulike ytringsmåter
- Bruke eget språk aktivt i arbeid med barn, i alle daglige situasjoner
- Ha kompetanse om barns språkutvikling
- Støtte alle barn i å kommunisere, medvirke, lytte og forstå
Forslag til aktuell litteratur og nettsider: