Satsingsområde barnehage: Språk

Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Barn lærer språk best gjennom å være språklig aktive.  (Rammeplanen)

Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. De ansatte har ansvar for at alle barna blir med i språklige aktiviteter, både små og store barnehagebarn og barn med ulike språklige ferdigheter. De voksne må legge til rette for at alle får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for egne tanker og for å uttrykke egne meninger og følelser. 

Vi tar bl.a. i bruk:

  • Språkutviklende samtaler
  • Språkutviklende fortellinger
  • Bruk av språk i barnas aktiviteter og opplevelser
  • Språktilegnelse gjennom lek
  • Bøker og språklig bearbeiding av innholdet
  •  Arbeid med ord og begrepsforståelse
  • Språklig bevissthet og skriftspråkstimulering
  • ASK

 

Personalet i våre barnehager skal:

  • Være tilstede, lyttende og oppmerksomme i fht barns ulike uttrykksformer
  • Anerkjenne og bekrefte barns ulike ytringsmåter
  • Bruke eget språk aktivt i arbeid med barn, i alle daglige situasjoner
  • Ha kompetanse om barns språkutvikling
  • Støtte alle barn i å kommunisere, medvirke, lytte og forstå

 

Forslag til aktuell litteratur og nettsider: