Satsingsområde barnehage: Sosial kompetanse

Sosial kompetanse er balansen mellom omtanke for andre og ivaretakelse av seg selv.

Barn er sosiale fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at de skal verdsettes som venn og likeverdig deltaker i samspillet med andre barn.

Et barn som samhandler godt med andre kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass.

Sosial kompetanse består av et sett med ferdigheter som naturlig inngår i en helhet i barnas samspill, for eksempel selvfølelse, empati, prososiale ferd, selvhevdelse og selvkontroll.

Sosial kompetanse innebærer at barnet evner å ta andres perspektiv, vise omsorg, inngå på en positiv måte i grupper (for eksempel i lek), hevde seg selv på en rimelig måte, men samtidig avpasse sin atferd etter den sosiale konteksten. Til dette kreves at barnet klarer å balansere egne behov for tilfredsstillelse, selvhevdelse og oppmerksomhet med andre barns behov, samt hele gruppens behov for harmoni, turtaking og samspill.

I barnehagene jobber vi for å fremme:

  • Samarbeid
  • Selvhevdelse
  • Selvkontroll
  • Empati
  • Ansvarlighet

 

Personalet i våre barnehager skal:

  • Støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å holde på venner
  • Samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling og fellesskap
  • Støtte barna i å ta andre sitt perspektiv, se en sak fra flere sider og reflektere over egne og andre sine følelser, opplevelser og meninger
  • Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andre sine grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner
  • Forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillmønster.

 

Forslag til aktuell litteratur og nettsider:  

  • Relasjonskompetanse – Spurkeland
  • Kari Pape
  • Relasjonskompetanse i barnehagen – Marit Ondshuus Lysebo, Elin Gullesen Bratt (2022)
  • Sosial mestring i barnegrupper- Liv Vedeler(2007)
  • Barn er budbringere - Line Melvold