Satsingsområde barnehage: Livsmestring og psykisk helse

For å skape robuste barn trenger vi gode relasjoner i alle ledd, da dette skaper forutsigbarhet, trygghet og trivsel. Barnehagen skal være et inkluderende sted hvor det kontinuerlig skal arbeides med vennskap, fellesskap og utvikling av sosial kompetanse som igjen vil ha betydning for barnas livsmestring og helse.

Barnehagen skal «Ha en helsefremmende og forbyggende funksjon hvor barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes.» (Rammeplan for barnehager s.13, 2017)

I barnehagene jobber vi for å fremme:

  • Trygghet, vise empati, vente på tur, invitere til lek, vise egne følelser, forstå andres følelser.
  • Være i samspill med andre barn for å utvikle disse ferdighetene.
  • Oppleve gode, tidlige erfaringer med jevnaldrende, da dette har stor betydning for barnets samspillsferdigheter videre i livet.
  • At livet av og til kan være vanskelig..

 

Personalet i våre barnehager skal:

  • Forstå og anerkjenne barnas følelser.
  • Forstå den viktige rollen barnehagen har som arena for barnets sosiale utvikling, læring og etablering av vennskap.
  • Bidra til gode mestringsopplevelser for barna slik at de kan bygge gode tanker om seg selv.
  • Gi barna verktøy som de kan bruke for å sette grenser for seg selv
  • Lede barn som står for negative bemerkninger/utestengning for å føle makt og tilhørighet (i flg T.Falck), til å bli trygge på at de er gode nok og velge en Bedre vei for å føle seg som en del av felleskapet.
  • Hjelpe barna gjennom livets oppturer og nedturer ( i flg Hedvig Montgomery)  på en måte som gjør at de kommer styrket ut av det.

 

Forslag til aktuell litteratur og nettsider: