Satsingsområde barnehage: Inkluderende barnehagemiljø

Inkludering betyr å delta på like vilkår i sosiale fellesskap, ha like muligheter for å lykkes, og reell innflytelse på fellesskapets regler og hvordan samfunnet virker.

Barnehagen skal fremme et inkluderende og stimulerende miljø hvor alle barn skal oppleve å bli sett og hørt, og kan delta i lek. Miljøet skal støtte opp om lyst til å leke, utforske, lære og mestre.

Det er viktig med tidlig innsats, og å være tett på. Det vil si at vi må ha aktive voksne som er nær barna, både inne og ute. Voksne må hjelpe barna til å bli inkludert i lek, og man må jobbe med hele lekemiljøet.

I våre barnehager arbeider vi kontinuerlig med å fremme et trygt og inkluderende barnehagemiljø, og med å oppdage, undersøke og forebygge alle former for krenkelser. Vi stopper krenkelser og følger opp med tiltak helt til barna opplever at de har et trygt og inkluderende miljø.

Personalet i våre barnehager skal:

  • Arbeide for trygge og gode barnehagemiljøer uten krenkelser og mobbing.
  • Være nærværende og aktiv til stede i barnas aktiviteter
  • Ha observasjons- og kartleggingskunnskap
  • Kunne handle når man oppdager krenkelser
  • Ta barns uttrykk på alvor

 

Forslag til aktuell litteratur og nettsider: 

  • Robuste barn – fra ofre til sosiale superhelter – Line Marie Warholm (2024)
  • Ingrid Lund
  •  www.tf3.no
  • www.statped.no  – inkludering