Barnehagen skal fremme et inkluderende og stimulerende miljø hvor alle barn skal oppleve å bli sett og hørt, og kan delta i lek. Miljøet skal støtte opp om lyst til å leke, utforske, lære og mestre.
Det er viktig med tidlig innsats, og å være tett på. Det vil si at vi må ha aktive voksne som er nær barna, både inne og ute. Voksne må hjelpe barna til å bli inkludert i lek, og man må jobbe med hele lekemiljøet.
I våre barnehager arbeider vi kontinuerlig med å fremme et trygt og inkluderende barnehagemiljø, og med å oppdage, undersøke og forebygge alle former for krenkelser. Vi stopper krenkelser og følger opp med tiltak helt til barna opplever at de har et trygt og inkluderende miljø.
Personalet i våre barnehager skal:
- Arbeide for trygge og gode barnehagemiljøer uten krenkelser og mobbing.
- Være nærværende og aktiv til stede i barnas aktiviteter
- Ha observasjons- og kartleggingskunnskap
- Kunne handle når man oppdager krenkelser
- Ta barns uttrykk på alvor
Forslag til aktuell litteratur og nettsider:
- Robuste barn – fra ofre til sosiale superhelter – Line Marie Warholm (2024)
- Ingrid Lund
- www.tf3.no
- www.statped.no – inkludering