Roller og ansvar i forhold til kompetanse

Barnehagens ledelse

  • Skal lede og følge opp barnehagens endrings- og utviklingsprosesser for kompetanseutvikling. Leder skal motivere, inspirere og legge til rette for kompetanseutvikling hos personalet.
  • Barnehagelæreren er den profesjonen som utdannes spesielt for å ivareta barnehagens oppgaver, og har dermed en viktig veiledningsrolle i kraft av sin kompetanse.
  • Pedagogisk leder skal lede refleksjons- og utviklingsarbeid i barnehagen i samarbeid med leder.

 

Barnehageeier

  • Skal sørge for at personalet har riktig og nødvendig kompetanse
  • Skal kartlegge kompetansebehovet og ha en langsiktig plan for rekruttering og kompetanseutvikling
  • Skal initiere og legge til rette for at de ansatte får nødvendig opplæring og kompetanseheving
  • Skal sørge for at alle ansatte får en innføring i barnehagens samfunnsmandat, ansvar og innhold
  • Skal bidra med egne midler til kompetansetiltak
  • Skal påse at barna får et pedagogisk og trygt barnehagetilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen
  • Skal utvikle kompetanseplaner for alle ansattgrupper som omfatter både kommunale og private barnehager, og som ivaretar nasjonale føringer og lokale behov som en forutsetning for tildeling av statlige midler
  • Skal prioritere og tildele kompetansemidler for å ivareta kompetansebehov i kommunale og private barnehager
  • Skal delta i regionale kompetansenettverk om utvikling og gjennomføring av kompetanseutviklingstiltak

 

Statsforvalteren

  • Skal iverksette og følge opp de statlige kompetanseutviklingstiltakene og ser til at utviklingsarbeid og implementering av tiltak skjer i nær kontakt med kommunen som barnehagemyndighet, universiteter/ høyskoler og andre relevante fagmiljøer
  • Skal påse at kommunene som myndighet ivaretar kommunale og private barnehagers kompetansebehov gjennom tildelingen av de statlige kompetansemidlene
  • Skal lede og koordinere regionale kompetansenettverk med deltakere fra barnehagen, barnehageeier, kommunen som myndighet, fylkeskommunen, universitet og høyskoler og organisasjoner, som sammen skal definere kompetansebehovene lokalt og utvikle kompetansetiltakene