Roller og ansvar i forhold til kompetanseBarnehagens ledelseSkal lede og følge opp barnehagens endrings- og utviklingsprosesser for kompetanseutvikling. Leder skal motivere, inspirere og legge til rette for kompetanseutvikling hos personalet.Barnehagelæreren er den profesjonen som utdannes spesielt for å ivareta barnehagens oppgaver, og har dermed en viktig veiledningsrolle i kraft av sin kompetanse.Pedagogisk leder skal lede refleksjons- og utviklingsarbeid i barnehagen i samarbeid med leder. BarnehageeierSkal sørge for at personalet har riktig og nødvendig kompetanseSkal kartlegge kompetansebehovet og ha en langsiktig plan for rekruttering og kompetanseutviklingSkal initiere og legge til rette for at de ansatte får nødvendig opplæring og kompetansehevingSkal sørge for at alle ansatte får en innføring i barnehagens samfunnsmandat, ansvar og innholdSkal bidra med egne midler til kompetansetiltakSkal påse at barna får et pedagogisk og trygt barnehagetilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanenSkal utvikle kompetanseplaner for alle ansattgrupper som omfatter både kommunale og private barnehager, og som ivaretar nasjonale føringer og lokale behov som en forutsetning for tildeling av statlige midlerSkal prioritere og tildele kompetansemidler for å ivareta kompetansebehov i kommunale og private barnehagerSkal delta i regionale kompetansenettverk om utvikling og gjennomføring av kompetanseutviklingstiltak StatsforvalterenSkal iverksette og følge opp de statlige kompetanseutviklingstiltakene og ser til at utviklingsarbeid og implementering av tiltak skjer i nær kontakt med kommunen som barnehagemyndighet, universiteter/ høyskoler og andre relevante fagmiljøerSkal påse at kommunene som myndighet ivaretar kommunale og private barnehagers kompetansebehov gjennom tildelingen av de statlige kompetansemidleneSkal lede og koordinere regionale kompetansenettverk med deltakere fra barnehagen, barnehageeier, kommunen som myndighet, fylkeskommunen, universitet og høyskoler og organisasjoner, som sammen skal definere kompetansebehovene lokalt og utvikle kompetansetiltakene Sist endret 11.03.2025 14.04