Språkaktiviteter i barnehagen

Tabellen nedenfor er kun et utgangspunkt og et forslag til språklige aktiviteter og tiltak. Tiltakene er organisert etter aldersgrupper, men bør alltid vurderes på tvers av alder og tilpasses det enkelte barns utvikling, interesser og behov. Tabellen gir ideer og inspirasjon, men erstatter ikke den profesjonelle vurderingen i det daglige pedagogiske arbeidet.

Språkaktivitet i barnehagen
SpråkområdeAlderMålGod praksisIdebank
Språklig bevissthet0-2 årRette barnets oppmerksomhet mot språk og mening, og legge til rette for tidlig erfaring med språkets rytme og lyder.• Den voksne etablerer felles oppmerksomhet med barnet gjennom blikk, peking, pekebøker, sanger og regler. • Gi tydelig respons på barnets forsøk på å bruke språk, vis at det er meningsfylt å bruke lyder. • Imiter, utvid og konkretiser barnets språklige ytringer. • Tilpass språket til barnets nivå, og bruker tydelig, langsom og variert tale. • Den voksne tolker barnets uttrykk/initiativ og setter ord på det, for eksempel ved å benevne det barnet peker på eller viser interesse for. • Den voksne bruker selvsnakk, og kommenterer egne handlinger med ord.• Imitere barnets lyder: «ba-ba», «ma-ma» • Lek med lydord: «voff, voff», «brrr». «mø». • Bruke lydleker som rangler, bjeller og musikkinstrument. • Synge sanger med enkle bevegelser, gjenta sanger ofte. • Bruke rim og regler. • Peke og sansebøker.
3-4 årGi barna erfaring med språkets form og lydstruktur.• Voksne som legger til rette for lek med rim, rytme og stavelser • Den voksne tolker barnets uttrykk/initiativ og setter ord på det, for eksempel ved å benevne det barnet peker på eller viser interesse for. • Den voksne bruker selvsnakk, og kommenterer egne handlinger med ord. • Den voksne gir barnet konkrete erfaringer med objekter og situasjoner som støtter begrepsforståelse.• Lydlotto. • Rimstafett: barn sier ord som rimer med et gitt ord. • Lydjakt i naturen: finn ting som lager lyd (vann, blader, pinner). • Lage egne små bøker med rim og tøyseord. • Klapp stavelser.
5-6 årFå forståelse for og bli bevisst at språket kan deles opp i lyder og strukturer.• Fokus på å lytte ut lyder og bokstavlyd i eget navn og ord. • Sammenligne ord og lyder. • Bevisst bokstavinnføring.• Finn ord som begynner med samme lyd. • Lage egne rimhistorier eller dikt. • Bokstavlyd-bingo med korte ord fra barna sine navn.
Begrepsarbeid og ordforråd0-2 årUtvide begrepsforståelse gjennom sansebaserte erfaringer.• Benevne, bruke konkreter, gjenta og forklare. Bruke hverdagssituasjoner aktivt. • Ansatte som bruker presis benevning, i stedet for “den” eller “der”. • Ansatte som bekrefter det barnet formidler på en grammatisk riktig måte.• Pekebøker og bildebøker: Bruk av enkle bøker der barna og den voksne benevner bilder sammen. • Sang, rim og regler: Gjentakende språkleker som fremmer lyd- og ordforståelse. • Bruk av konkreter: Ord knyttes til gjenstander barna kan se og ta på. • Kropp og handling: Språk støttes med mimikk, gester og handling for å tydeliggjøre betydning. • Gjentakelse: Hyppig repetisjon av ord og begreper i ulike sammenhenger.
3-4 årSkape forståelse for grunnleggende begreper og motsetninger.• Sortere, sammenligne, benevne og konkretisere. Bruke visuelle støtter og bevegelser. • Ansatte som bruker presis benevning, i stedet for “den” eller “der”. • Ansatte som bekrefter det barnet formidler på en grammatisk riktig måte.• Temasamlinger. • Sorteringslek (Villkatten, memory osv.) • Bruk av konkreter. • Bruk av visuell støtte. • Bevegelseslek.
5-6 årBygge opp et rikt ordforråd som grunnlag for tenkning og samtale.• Bruke temaer og erfaringer til å utvide språk. • Bruke samtaler strategisk, forklare ord. • Voksne som beskriver egne og barnets handlinger, bruker språket aktivt. • Introdusere nye begreper gjennom lek, prosjekter og bøker. • Oppmuntre barna til å beskrive, fortelle og forklare.• Temalek med begrepsfokus: bruke konkreter og visuell støtte til temaer som butikk, restaurant, byggeplass, sykehus, flyplass. • Eventyr- og fortellingskasser: gjenstander og bilder knyttet til kjente eventyr som barna kan bruke til å gjenfortelle og utvide fortellingen med nye begreper. • Sorterings- og kategoriseringslek: dele opp ting etter størrelse, farge, funksjon og sted de hører hjemme. • Bruk av synonymer og antonymer: samtaler og lek med motsatsord («stor–liten», «varm–kald»). • Lage egne bøker/plakater: barna lager små bøker eller veggplakater med ord og bilder fra prosjekter i barnehagen.
Språkutviklende samtaler0-2 årErfare turtaking, lytting og samtale. • Voksne kommenterer og svarer på barns lyder og uttrykk. Bruke ansikt, blikk og stemmeleie aktivt. • Den voksne legger til rette for turtaking i hverdagssituasjoner eller i sanger som inviterer til respons.• Snakk med barnet under stell, måltid og påkledning – «Nå tar vi på sokkene dine». • Pek og benevn ting i bøker og omgivelser. • Snakkepose med konkrete gjenstander barnet kan kjenne på og utforske. • Gjenta og utvid barnets ord: «Bil» → «Ja, en rød bil som kjører fort!»
3-4 årBruke språket for å uttrykke behov, tanker og opplevelser. • Bruke språket til å uttrykke behov, tanker og opplevelser. • Voksne stiller åpne spørsmål og tilpasser nivået til barnet. • Aktiv bruk av ordvalg og begreper. • Bruk av språket til å benevne følelser og bygge relasjoner/vennskap.• Bruk «Hvorfor tror du det?» eller «Hva skjedde så?» i lek og hverdag. • Ha temabilder eller bildebøker som utgangspunkt for samtale. • Snakkepose med bilder/konkreter som stimulerer fantasi. • Lag små fortellinger sammen (f.eks. «Vi lager en historie om dette bildet»). • Bruk garderoben og måltidet som språkrom: «Hvem sitter ved siden av deg?».
5-6 årDelta i samtaler, uttrykke følelser og meninger.• Delta i samtaler, uttrykke følelser og meninger. • «Fortell meg mer»-strategi, undring og filosofiske samtaler. • Bruk av metaforer og nyanser.• Fortellingsrunde: barna får tur til å fortelle fra egen opplevelse eller fantasihistorie. • Bruk refleksjonsspørsmål: «Hva ville skjedd hvis…?» eller «Hvordan tror du hun følte seg?»
Språk i lek0-2 årUtforske språk gjennom samspill og enkle lekhandlinger.• Imitere barnets språklyder og utvide dem til ord og korte setninger. • Benevne handlinger og gjenstander kontinuerlig i leken. • Følge barnets initiativ og bygge videre på det. • Bruke rytme, rim og sanger i leken. • Legge til rette for lek i små grupper hvor barnet kan få språklig respons.• Pekebøker, puttekasser og stableklosser med navn og farger. • Enkle rollelekselementer som kopp, skje, dukke, kosedyr. • Sang- og rimlek med bevegelser. • Bruke konkreter som ball, bil, bamse til å benevne handling («bamse hopper»). • Lage små lekestasjoner som inviterer til samspill (f.eks. kjøkkenkrok).
3-4 årBruke språk aktivt i rollelek og samhandling.• Modellere rollelek-dialoger. • Være en medlekende voksen som utvider barnas replikker. • Hjelpe barna til å forhandle roller og regler gjennom språk. • Støtte begrepsutvikling ved å innføre nye ord i lek. • Oppmuntre barn til å fortelle historier knyttet til lekemateriale.• Butikklek med penger, handleliste og varer. • Utkledningskoffert med yrkesklær (lege, brannmann og frisør). • Dukkehus eller smådyrfigurer med tilbehør. • Rollelekstøttekort med bilder av roller og handlinger. • Språklek som «Hva skjer nå?» der barna lager små fortellinger i leken.
5-6 årUtvikle samhandlingsspråk og forhandling i lek.• Legge til rette for temalek som krever planlegging og forhandling. • Bruke komplekse språkhandlinger: forklare, argumentere og gi instruksjoner. • Støtte bruk av begreper knyttet til tid, rom og årsakssammenheng. • Oppmuntre barna til å skape egne fortellinger og dramatisere dem. • Være en aktiv lytter som stiller åpne spørsmål og inviterer til refleksjon.• Temalek med rekvisitter (menyer, billetter, kassaapparat, kart). • Dramatisering av eventyr eller selvlagde historier. • Temakasser med konkrete gjenstander (legeveske, byggesett, flyplass). • Fortelle- og intervjukort som barna kan bruke i leken. • Spill og samarbeidsleker med regler som krever turtaking og forklaringer. • Kims lek.
Litteratur og leseglede0-2 årVise interesse for bøker og skape positive leseopplevelser.• Bruke enkle historier og bøker med repetisjon. • Synge og lese kombinert. • Bruke pekebøker som utgangspunkt for samtale.• Sangbøker og sangkort: Bruke enkle sangbøker og sangkort for å skape gjenkjennelse, glede og støtte tidlig språkutvikling. • Konkreter under lesestunden: Bruke konkreter og gjenstander knyttet til handlingen i boka for å gjøre teksten mer forståelig. • Snakke ut fra bilder i boken: Stoppe opp ved bildene, benevne og samtale om det barna ser. • Gjentagelse: Lese de samme bøkene og synge de samme sangene flere ganger for å styrke språkforståelsen og opplevelsen av trygghet.
3-4 årForstå og gjenkjenne handling i tekst og bilder.• Voksne som stiller åpne spørsmål, oppmuntrer barnet til å dele sine tanker, og knytter innholdet i boken til barnets egne erfaringer. • Voksne som legger til rette for gjenfortelling og repetisjon • Legge til rette for å snakke og undre seg om bilder og handlinger.• Lesegrupper: Organisere små grupper hvor barna får mer tid og nærhet til litteraturen og den voksne. • Snakke med barna om det man leser: Stille åpne spørsmål og invitere barna til å reflektere over innholdet i teksten. • Dramatisere boken man leser: Bruke lek og enkle dramatiseringer for å skape engasjement og forståelse. • Ta med seg eventyret ut: La barna møte litteraturen i ulike sammenhenger, f.eks. ved å henge opp bilder fra boka ute eller skape små miljøer inspirert av teksten. • Gjentagelse: Bruke repetisjon som en bevisst strategi for å styrke begrepsforståelse og opplevelse.
5-6 årStimulere barnets forståelse av historier og evne til å gjenfortelle handling.• Bruke før-, under- og etterlesing. • Involvere barna aktivt i tekstforståelse. • Samtale om følelser og karakterer. • Oppmuntre til refleksjon og undring under lesing.• Dikte opp sammen med barna: Invitere barna til å skape egne fortellinger med utgangspunkt i bildene i boka. • Dramatisere boken sammen med barna: La barna delta aktivt i dramatiseringen, både i rollelek og ved å lage enkle rekvisitter. • Ha tema om boken: Knytte litteratur til større prosjektarbeid, f.eks. Hakkebakkeskogen, hvor ulike aktiviteter integreres. • Ta med barna på biblioteket: Gi barna erfaring med å bruke bibliotek, velge bøker og oppleve fellesskap rundt litteratur.
Narrative ferdigheter0-2 årBegynne å forstå sammenheng mellom handlinger.• Imiter barnets uttrykk og bygg korte små historier ut fra barnets handlinger. • Beskriv handlingene som skjer i lek og hverdagssituasjoner. • Bruk bilder eller objekter som utgangspunkt for fortelling.• Historietråd: Bruk en enkel fortelling, hvor en peker eller plukker objekter i rekkefølge som illustrerer handlingen. • Bildekort: Enkle bilder som viser handling, dyr eller gjenstander som barnet kan sette i rekkefølge. • Objektfortelling: Bruk dukker, biler eller figurer, og fortell små historier ut fra barnets lek. • Lyder og rytme: Lag små lydsekvenser som følger handlingen i en historie (eks. dyrelyder, billyder).
3-4 årUtvikle evnen til å gjenfortelle enkle hendelser og historier med sammenheng.• Modellere gjenfortelling av hendelser. • Still åpne spørsmål om handlinger og årsak–virkning. • Bruk bilder, fortellerkort og daglige opplevelser som utgangspunkt.• Historietråd med terning: Lag en stor terning med bilder på hver side (person, sted, gjenstand og handling). Barna kaster terningen og lager små historier basert på bildet. • Sekvenskort: Kort med handlinger som barna skal sette i riktig rekkefølge. • Fortelle-bilder: Barn får et sett bilder og lager en enkel historie ved å ordne bildene. • Rollespill: Lek ut historier med dukker, figurer eller kosedyr. La barna bestemme handling og replikker.
5-6 årDelta i og skape egne fortellinger med sammenheng, karakterer og handling    • Oppmuntre barna til å lage egne historier med begynnelse, midt og slutt. • La barna dramatisere historier med medelever. • Gi mulighet for å gjenfortelle og reflektere over tekst og lek.• Historieterning: Terning med flere sider med ulike elementer (karakter, sted, gjenstand, hendelse). Barn lager egne historier med tre eller flere terningkast. • Historiekjede: Barna lager en felles historie, hvor hver person legger til ett avsnitt om gangen. • Dramatisering: Barna dramatiserer historier fra bøker, egne fortellinger eller daglige opplevelser. • Fortellingskort og bildebank: Kort med situasjoner, karakterer, gjenstander eller handlinger som barna trekker for å lage kreative historier. • Illustrere: Forbered en enkel bok hvor barna skriver eller tegner egen historie og forteller den til gruppen.