Det fysiske språkmiljøet

Hva er viktig for å skape et godt fysisk språkmiljø i barnehagene, hvordan gjør vi det og hvorfor?

Det fysiske språkmiljøet i barnehagen
Fysiske elementHvordan tilrettelegge?Hvorfor viktig for barnas språkutvikling?
Lekerom/lekeområderInspirerende utstyr Godt utvalg av leker og materiell tilpasset barnas interesserSkaper gode relasjoner, åpner for god samtale, stimulerer sosialt og språklig samspill
Bøker/lesekrokTilgjengelige bøker med ulike tema, skjermet lesekrok, høytlesing, samtaler, felles undringSkape nysgjerrighet, begrepsutvikling, utvider kunnskap, fremmer relasjoner
Tilgjengelig materialeBøker, konkreter, bilder, sanger, rim, regler lett tilgjengelig i miljøetSpråkmotiverende, stimulerer til gjenkjenning, struktur og språkglede
Spill og spillområdeSpill lett tilgjengelig, voksne deltar aktivt, regler forklares tydeligTrener turtaking, dialog, sosial kompetanse og begrepsforståelse
HverdagssamtalenSnakkebilder ASK/symbol Måltid Garderobe BenevneFå frem barnets stemme Øvelse på dialog Styrke kommunikative ferdigheter Øve på å lytte til andre
Kreativt område / verkstedTilgang til udefinert materiale, barns skapelser synlige, metodefrihetKognitiv og begrepsmessig stimulering, bygger identitet og selvfølelse, skaper undring
Kreative prosesserUdefinert materiale Tilgjengelig materiale Metodefrihet og barneskaptBegrepsutvikling Skaper gode samtaler Kognitivt stimulerende Skaper undring og nysgjerrighet Skaper identitet og mestring Bygger selvfølelse
ASK / visuell støtteBruk av bilder, tematavler, symboler (ASK), tilgjengelig i hele miljøetStøtter forståelse og uttrykk, gir mulighet for å ta valg, gir et ekstra språk
Tilstedeværelse (romfølelse)Rolige og tydelig definerte rom, trygg strukturSkaper trygghet og forutsigbarhet som støtter språklig deltakelse
TilgjengelighetAlt materiell plassert slik at barna selv kan hente og bruke detFremmer selvstendighet og initiativ til språkbruk