Barnas egne fortellinger
- Fortellestol: barnet får sitte i en stol og dele noe fra dagen eller helgen.
- Helgebok: barna tegner fra helgen, og voksne skriver ned barnets fortelling som leses opp i samling.
- “Tre ting i sekken”: barnet trekker gjenstander fra en sekk og lager en historie.
- Dagens opplevelse: etter tur eller aktivitet får barna fortelle hva de opplevde.
Samtaler om følelser og erfaringer
- Følelseskort/bilder: barna peker på et bilde som viser hvordan de har det og forteller hvorfor.
- “Når jeg blir glad/sint/trist…”: runde i samling der barna deler erfaringer.
- Les en bok om følelser og snakk om barna har opplevd det samme.
- Dukketerapi: bruke dukker eller bamser til å snakke om følelser indirekte.
Felles fortellinger og fantasi
- Historie ut fra et bilde: vis et bilde, barna finner på hva som skjer.
- Fortellingsstafett: ett barn starter, neste bygger videre.
- Eventyrhjul eller terninger: bilder av steder, figurer og ting – barna spinner/trekker og lager historie.
- “Hva skjer videre?”: voksne starter en fortelling og barna fullfører.
- Bruk av konkreter: lekedyr, klosser, naturting – barna lager historier med tingene.
Dramatisering og lek
- Rollespill: barna får roller og spiller ut en liten fortelling.
- Dramatisere bøker eller eventyr barna kjenner.
- Skyggeteater eller dukketeater: barna lager korte fortellinger.
- Improlek: voksne gir en situasjon, barna finner på hva som skjer (“Dere er på en båt som begynner å gynge …”).
Språk- og lyttestøtte
- Lytte og bygge videre: voksne lytter aktivt og gjentar med utvidelser (“Du sa at hunden løp – ja, den løp fort mot parken!”).
- Hva husker du?: barna gjenforteller fra en historie eller film de har hørt.
- Spørsmål med “hvorfor, hvordan, hva hvis” for å stimulere refleksjon.
- Tegne og fortelle: barna tegner og bruker tegningen som utgangspunkt for fortelling.
Flerspråklige perspektiver
- Fortell på morsmål: inviter foreldre eller barn til å fortelle på sitt språk.
- “Samme fortelling, mange språk”: et eventyr blir fortalt på flere språk.
- Bruk tolkende bilder: barna kan fortelle med kropp og mimikk om de mangler ord.
Språkfokus i samtaler og fortelling
- Utvikler ordforråd (nye ord og begreper).
- Styrker fortellingsstruktur (begynnelse–midt–slutt).
- Øver lytteferdigheter og turtaking i samtale.
- Gir trening i å uttrykke følelser, tanker og erfaringer.