Lek er den viktigste aktiviteten for barns utvikling og læring, samtidig som den er et mål i seg selv. Gjennom leken utvikler og videreutvikler barn sosiale, språklige og kroppslige ferdigheter. Ved å inngå i et leke felleskap drar barna nytte av hverandres styrker og kunnskaper. I samspill med hverandre og med de voksne skapes et godt miljø for glede, læring og utvikling.
Lekemiljøene skal være inkluderende, allsidige og stimulerende. De voksne skal være deltakende og støttende i barnas lek.
Lek har en sentral plass i barnas liv og er en viktig læringsarena i barnehagen. Leken skal være lystbetont, frivillig og spontan.
Personalet i våre barnehager skal:
- Legge til rette for et godt lekemiljø der alle kan delta.            
 - Fremme glede og mestring.
 - Veilede barn som trenger hjelp i samspill.
 - Skape vennskap på tvers av alder, sråklig og kulturell ulikhet.
 - Være tilstedeværende og lekende.
 - Være åpen for spontanitet.
 - Være gode rollemodeller.
 
 
Forslag til aktuell litteratur og nettsider:
- Utvikling, lek og læring i barnehagen - forskning og praksis av Ingunn Størksen (red), May Britt Drugli (red), Vibeke Glaser (red.) (2014)
 - Lek på alvor barn og lek - en utfordring for læring av Lillemyr, Ole Fredrik (2020)