Om Lyngstad barnehage

Hvem er vi?

Lyngstad barnehage består av 2 baser, Storebjørn og Lillebjørn, Lillebjørn har også en egen liten skjermet avdeling for 1 åringene som vi kaller for bjørnehiet.


Barnehagen vår er stor og flott både innvendig og utvendig, og vi har mange muligheter.  Den ligger i naturskjønne omgivelser, hvor vi både har fjellet, skogen og havet i nær krets, og noe vi liker å nytte oss av. Fra august 2025 er vi 37 barn i alderen 1 – 6 år, med totalt 12 ansatte, disse 12 ansatte er damer i sin beste alder, og med ulik kompetanse og erfaring.

For å kunne møte barna ved Lyngstad barnehage på en best mulig måte jobber vi målrettet med Kompetanseheving.  Dette gjør vi på avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager, her fordyper vi oss i ulik teori, utveksler erfaringer og evaluere det arbeidet som har blitt gjort!  Det som alltid ligger til grunne for alt av utviklingsarbeid er voksenrollen og den viktige rollen og påvirkningen de har på barnet, barnets trivsel og utvikling. 

I vår barnehage har vi visjonen - Barnet i fokus. For oss betyr denne visjonen at vi som voksne i barnehagen alltid skal ha barnets beste som utgangspunkt for vårt arbeid. Vi må ha gode dagsrutiner som er tilpasset barna og deres behov. Vi må anerkjenne barnet og vise barna sine meninger og ytringer respekt. Vi må være voksne som møter og ser barna der de er, og lytter til deres behov. I tillegg må vi ha et miljø som skaper inkludering og tilhørighet, ALLE SKAL VÆRE MED – Ved å ha barna i fokus håper vi på å skape trygge og robuste barn som får en sterk og god selvfølelse.

Med visjonen som utgangspunkt og i tråd med rammeplanen og barnekonvensjonen så satt Lyngstad barnehage og vevang barneahge opp sine kjerneverdier sammen med foreldregruppen i 2017. Kjerneverdiene sier at:  Alle barna skal oppleve livsglede og mestring i et trygt og inkluderende miljø, hvor alle skal bli møtt med gjensidig respekt!

Slik arbeider vi

På Lyngstad barnehage har vi årshjul med ulike og varierte tema gjennom året. Dette er temaer som omfatter mye og som vi synes er viktige og naturlige å jobbe med.  I og med at temaene er på et overordnet nivå, rommer de mye, og vi står derfor veldig fritt i hvordan vi ønsker å jobbe med dem sammen med barna. I tillegg anser vi det som viktig at barn får medvirke til sine egen hverdag, derfor setter vi høyt de ønsker og behov barna har, dermed vil deres medvirkning påvirke hvordan læring og utvikling skjer hos oss.

Det er pedagogene sammen med temaet på den enkelte avdeling som utarbeider de pedagogiske planene og gjennomfører planene sammen med barna. Hver pedagog er unik og velger sine arbeidsmetoder ut ifra det som er satt som tema.

I tillegg til tema, så har vi noen fokusområder som vi jobber mer i dybden på. De siste årene har vi satt ekstra søkelys på språk, språkutvikling og leik.  Dette er 3 områder ved barns utvikling og læring som henger veldig sammen og som påvirker hverandre i største grad.

Viser her til årsplanen for barnehageåret 25/26.