Refleksjonsverktøy for inkluderende praksis

Hustadvika og Gjemnes PPT tilbyr skoler og barnehager Statpeds refleksjonsverktøy for inkluderende praksis. Refleksjonsverktøyet Inkluderende praksis er et rådgiververktøy som PPT og skole kan bruke i sitt systemrettede arbeid med å fremme inkluderende læringsmiljø i barnehager og skoler. Verktøyet kartlegger skolers/barnehagers inkluderende praksis ved at personalet fyller ut et digitalt påstandsskjema. 

Mer informasjon om refleksjonsverktøyet:

https://www.statped.no/sok-tjenester/analyse-inkluderende-praksis/

Formål:

  • bidra til at barn og unge får tilfredsstillende opplæring i et inkluderende læringsmiljø, og opplever seg som deltagere i fellesskapet.
  • styrke samarbeidet mellom PP-tjeneste og barnehage/skole
  • gi kunnskap om barnehagens/skolens ståsted i arbeidet med inkluderende læringsmiljø og bidra til å støtte barnehagen/skolens endringsarbeid mot en mer inkluderende praksis.
  • implementere føringer om inkluderende læringsmiljø i læreplanverk og lovverk.
     

Ta kontakt med din PP-rådgiver om dere ønsker å ta i bruk Refleksjonsverktøyet! 

Les om erfaringene i bruken av verktøyet her:
 https://www.statped.no/nyheter/inkluderingsverktoy-tas-i-bruk-i-flere-kommuner/?fbclid=IwAR0YU0vRCKVdY-njDmpf3u3kAzb5vfgP4nC6yssLtntwJGFVgfGkaI7PqBg.