Midt i morgenkaffen? - da har du tid til siste nytt fra ROR-IKT!

Bilde av en kopp med kaffe - Klikk for stort bilde

Nå som du sitter der med en deilig rykende fersk kaffe, kan du tenke etter – har du ennå vært i kontakt med ROR-IKT? Selv om du ikke ser oss - er vi der for dere. Her kan du nå oss: 

Portal:

Pureservice

Supporttelefon:

712 68 101

Hva skjer nå? – Prosjekt flytting inn i ROR-IKT 

Vi er i full gang med prosjektet å migrere (som det heter så fint) alle Hustadvika sine IT-tjenester inn i ROR-IKT datamiljøet.  

I prosjektet analyserer vi hva Hustadvika har allerede, hvordan det er satt opp og hvor det skal flyttes til. Der det er forskjeller på hvordan det er satt opp i dag, og hvordan løsningen er i ROR-IKT, må vi finne ut hvordan dette håndteres. Det vil nok bli behov for opplæring der dere som brukere opplever endringer. 

Målet med flyttingen er jo selvsagt at Hustadvika fortsatt skal motta IT-tjenester selv om dere ikke lenger har en egen lokal IT-avdeling. Men det er også å få like og konsoliderte oppsett av tjenester og rutiner for bruk. Dette vil gi grunnlag for sikker og stabil drift og på sikt muligheter for automatisering. Erfaringsdeling på tvers av kommunene som bruker samme systemer til tilsvarende behov er viktig og en forutsetning for rask forbedring.   

Overordnet plan og tidslinje 

Februar/mars:
Kartlegging, analyse og planlegging av flytting 

April ->: 
Vi begynner flytting av system, tjenester og avtaler til ROR-IKT datamiljø. 
Dette blir en krevende prosess ikke minst grunnet andre viktige aktiviteter i 2023, som innføring av Helseplattformen og Valg 2023 for å nevne noe. 

Utførte aksjoner så langt 

Så langt har vi skaffet oss oversikt over eksisterende IT-infrastruktur i Hustadvika, nettverk, servere, identitet, lisenser og sluttbrukerutstyr. Vi har også oversikt over alle eksisterende system og avtaler. Vi skal nå kartlegge alle system og hva som må til for å flytte dem innenfor hver enkelt sektor. Her må vi også finne ut hvilket behov det vil bli for opplæring. 

Vi har startet med IKT infrastruktur og deretter med sektor for skole og oppvekst. Helsesektoren står for tur, deretter kommer resterende sektorer i tur og orden. 

Hvordan kan dere hjelpe? 

Når våre rådgivere tar kontakt med noen av dere for å gjøre nødvendig kartleggingsarbeid, er det fint om dere tar godt imot dem og finner tiden til å hjelpe med den informasjon de har behov for. Vi jobber etter en stram tidsplan og det er i alles interesse at flyttearbeidet kommer i gang så fort som mulig.  

ROR-IKT håndterer nå alle fakturaer som gjelder IT. Det er et nitidig arbeid å finne ut hva og hvem hver faktura gjelder og hvilken avtale de hører til. Vi vil på det sterkeste oppfordre dere som gjør innkjøp til å merke innkjøpene med fakturabeskrivelse og referansemerking for emballasjen. 
Dette vil spare mye tid til detektivarbeid for å finne ut hvem ankommet pakke er til, og å sjekke at faktura er riktig og blir betalt fra rett pengesekk. 

Er det noe dere savner eller lurer på, meld inn sak til oss på kontaktinformasjonen nevnt først i dette innlegget. Dette kan også være noe dere ønsker å gjøre oss oppmerksom på. Ved e-post dialog, svarer dere på e-post dere mottar med saksnummer i emnefeltet, heller enn å opprette en ny. Slik havner svaret deres inn i riktig sak i vårt saksbehandlingssystem, og vi holder all informasjon om saken samlet. 

Videre - Følg med på denne informasjonskanalen og følg opp så langt dere kan. 
Dette skal vi få til sammen – Vi høres! 

De beste ønsker fra oss i ROR-IKT