Flytting av databruker konto, reinstallering av PC-er og Support adresser

Viktig informasjon etter tanking av PCer og flytting inn i ROR-IKT:

Din databruker  - Slik logger du inn nå: 

Microsoft365 og databrukerkontoer fra Hustadvika er nå flyttet til ROR-IKT miljø. 

Dette medførte noen utfordringer i natt, men etter iherdig jobbing skal det være løst.  


Dette må du gjøre nå:

  • Åpne inkognitovindu/inPrivate i nettleseren din. Trykk på de tre prikkene øverst til høyre i nettleseren og velg "Nytt inkognitovindu/inPrivate" 

  • Sett opp 2-faktor autentisering for å få tilgang til kontoen din. 
    Slik setter du opp 2-faktor:
     Oppsett med SMS (PDF, 480 kB)
     

  • Gå til https://www.office.com/ for bruke Microsoft 365 fra web (e-post, teams med mer) 
    Du finner også snarveier til dette på skrivebordet ditt.

    (Du bruker nå en PC med Hustadvika oppsett, men ROR-IKT konto. Du vil ikke kunne bruke Outlook, Teams, word etc som er installert på PC-en før PC-en er reinstallert med ROR-IKT oppsett.)

  • Snarvei til Citrix ligger på skrivebordet ditt, denne skal virke når du har utført punktene over. 

  • Flyttingen av innhold fra Teams går etter planen og er tilgjengelig for deg nå, men du kan mangle enkelte team, dette vil komme på plass i løpet av de neste 2 dagene. 

  • Outlook er tilgjengelig for deg, kalender skal være oppdatert, men du kommer til å mangle noen e-poster. Dette vil komme på plass i løpet av de neste 2 dagene 

  • Teamsmøter du har kalt inn til før 20.juni kl 17.30, har ikke lenger gyldig teamslenker. Disse må oppdateres. Kall inn til nytt møte og slett det gamle. 

  • Onedrive skal være komplett flyttet og fungere fra web. Finn Onedrive fra vaffelmenyen når du er innlogget M365 
    (Om du har synkronisert Onedrive din til filutforsker – ikke bruk denne. Det vil ikke fungere før PC er reinstallert) Bruk Onedrive fra nettleser. 
    Når du har fått reinstallert din PC, kan du synkronisere Onedrive på nytt. 

  • Sharepoint er Ikke flyttet enda. Innsida og andre sharepoint områder vil bli utilgjengelig noen dager til, Vi håper å få dette på plass før helgen. 

  • Compilo er ikke tilgjengelig enda. 

  • NB: Innsida (intranettet vårt)  kan få en forlenget nedetid grunnet spesielt oppsett. Vi arbeider med dette sammen med leverandøren. 

Reinstallering av PC-er til ROR-IKT oppsett 

Reinstallasjon, eller tanking som det også kalles, av PC-er for elever er påbegynt. Fra onsdag 21.juni og dagene etter kommer teknikere til din lokasjon for å reinstallere din PC. De tar bygg for bygg, og en kontaktperson pr bygg er kontaktet av ROR-IKT og får plan for denne logistikken. Dette tar ca en time der du ikke har tilgang til PC-en din. 

Visma

Visma Enterprise er nå vellykket flyttet inn i ROR-IKT sitt datamiljø. Du finner snarveien som før på Innsida eller på ctrix, og du logger på med din hustadvika.kommune.no e-post adresse, samt passordet ditt. 

Trenger du support fra IKT? 

Fra 21.juni begynner vi å bruke ROR-IKT sitt supportsystem og telefon, og forlater Hustadvika sin gamle. Det vil si at det er ny portal, nytt telefonnummer og ny e-post adresse. I tillegg får dere tilgang til Kundeservice sin egen nylanserte chatbot. Hun heter Rakel, bor i Teams og er alltid på jobb. Spør ‘o Rakel. 

Fra 21.juni – Kontakt ROR-IKT Kundeservice: 

  • Portal - kundeservice.ror-ikt.no 

  • Spør ‘o Rakel i Teams 

  • E-post - kundeservice@ror-ikt.no 

  • Telefon - 7111 1166