Vaksinering av barn og unge

Timebestilling:

Ønsker du å bestille time for vaksinering til barn og unge?

Barn mellom 5 og 11 år må bestille time hos kommunen for vaksinering. Vi vaksinerer onsdager og torsdager ved Familiens Hus på Eide.
Ring oss på tlf: 712 68 300 mellom kl 08.00-13.30 mandag-torsdag.

Boots Apotek i Elnesvågen vaksinerer alle fra og med 12 år.  Apoteket vaksinerer mellom kl 10.00 og kl 15.30 mandag til fredag. Det er også åpent for drop-in vaksinering. Bestill vaksine her

Vaksinen er gratis begge steder.

Når barn under 16 år skal ta vaksine:

• De som ikke har fylt 16 år må ta med skriftlig samtykke fra begge foreldre. Her finner du samtykkeskjema.

Vaksinasjonstilbud til barn og unge:

Koronavaksinasjonstilbud til barn og unge
Aldersgruppe Anbefaling
Ungdom født 2003, 2004 og 2005 (elever på videregående skole) Alle som ikke har startet grunnvaksinering bør ta 2 doser med mRNA-vaksine så snart som mulig.
De som er fylt 18 år kan ta en oppfriskingsdose 20 uker etter siste dose i grunnvaksineringen hvis de ønsker
Ungdom født 2006, 2007 og 2008 (ungdomskolen) og barn født 2009 (siste år barneskolen) Foresatte kan la sitt barn vaksinere dersom de/ barnet selv ønsker det, og en dose vil redusere den allerede lave risikoen for et mer alvorlig forløp.
Foresatte kan la sitt barn vaksinere med dose to 8- 12 uker etter dose 1 hvis foresatte/barnet selv ønsker det
Barn født 2010 (som er fylt 12 år) til 2016 (som er fylt 5 år) (barneskolen og siste år i barnehagen) Foresatte kan la sitt barn vaksinere dersom de ønsker det. Det er mest aktuelt for:
Barn med kroniske sykdommer (tilsvarende grupper som anbefales influensavaksine)
Familier der barn har nær kontakt med personer med særlig behov for beskyttelse
Barn som har økt risiko fordi de skal flytte til eller oppholde seg i land med høyere smitterisiko eller dårligere tilgang til helsetjenester enn i Norge, eller barn som av andre grunner lever i en utsatt situasjon
En dose vurderes å gi best nytte-ulempebalanse, men det er mulig å gi dose 2 etter 8-12 uker der foresatte ønsker dette (kortere intervall hvis særlige forhold tilsier det)

12-15 åringer har fått tilbud om koronavaksine. Etterhvert som barn fyller 12 år i 2022 vil de få tilbud om å ta vaksinen.

Vegard Ansok
Kommuneoverlege